In de media wordt de laatste tijd regelmatig aandacht besteed aan grootschalige hypotheekfraude. Krantenkoppen als ‘Valse jaarcijfers en nepcontracten; politie houdt 10 mensen aan voor hypotheekfraude’ zijn je vast niet ontgaan. Ook jij als adviseur kunt te maken krijgen met fraudepogingen. Maar hoe kun je dit voorkomen?
Veel aandacht voor inkomensfraude zelfstandigen
Veel berichten in de media gaan over inkomensfraude bij (kort) zelfstandigen. Het gaat dan bijvoorbeeld om zelfstandigen met een onverwacht hoog inkomen en/of een ongebruikelijke inkomensstijging. De zelfstandig ondernemers laten hun cijfers veelal opstellen door dezelfde boekhoudkantoren. Ook kan het gaan om consumenten die bewust arbeidsovereenkomsten, loonstroken en werkgeversverklaringen vervalsen. Daardoor is het voor jou als adviseur of de geldverstrekker niet altijd op voorhand duidelijk dat er sprake is van fraude.
Gevolgen voor de adviseur
Je denkt wellicht; ‘natuurlijk werk ik niet mee aan fraude’. Maar het kan voorkomen dat als je onbewust meewerkt aan een fraudepoging van de klant, jij ook risico loopt. Wij zijn als geldverstrekker verplicht om fraude te melden bij de AFM. Ook moeten we het opnemen in het in- en extern verwijzingsregister. In het slechtste scenario kan dat betekenen dat je vergunning wordt ingetrokken.
Gevolgen voor de klant
Ook voor klanten die fraude plegen zijn de gevolgen verstrekkend. Zo kan de hypotheek tussentijds worden beëindigd. In dat geval moet de klant ook nog een vergoeding betalen omdat de lening vervroegd afgelost wordt. Daarnaast krijgt de klant ook een vermelding in het in- en extern verwijzingsregister en natuurlijk kan er een strafrechtelijk onderzoek komen.
Wat kun jij als adviseur doen?
Het begint met alert zijn. Net een jaar bezig en dan al inkomensstijgingen laten zien van meer dan 80%? Wel een beetje vreemd toch? Dus vraag dan vooral door. Wat doet iemand precies, waardoor is er zo een forse inkomensstijging? Of een jonge klant die vol trots met wel erg veel eigen middelen op de proppen komt. Vraag ook dan vooral naar de herkomst ervan. Heb je zelf een vermoeden dat het toch niet helemaal lekker zit? En heb je de aanvraag al ingediend? Neem dan altijd zelf proactief contact op met ons of de bewuste geldverstrekker. Samen kunnen we dan kijken wat er aan de hand is.