CMIS franchise drukt met het label De Hypotheekshop al jaren haar stempel op de markt. Waarom zou je als adviseur aansluiting zoeken bij een dergelijke full franchiser? We spreken Martin Hagedoorn, Manager Product & Business Expertise over de voordelen, uitdagingen in de markt en de succesvolle samenwerking met Centraal Beheer.
Wat is de toegevoegde waarde van een full franchiser?
‘Samengevat ontzorgen we ondernemers, zodat die zich op de klant en het advieswerk kunnen richten. Daarnaast openen veel bestaande franchisehouders nieuwe vestigingen en zien we aanwas van adviseurs die een eigen onderneming willen starten. Een trend die samenhangt met de sterke markt in de afgelopen tijd. Deze ondernemers begeleiden we op het gebied van marketing, systemen en algemene ondernemerszaken. Denk aan een actuele website, goede vindbaarheid en ondersteuning bij compliance. Zeker als je net begint, dan is het zelf regelen van al deze aspecten een behoorlijke uitdaging.
Naast het voorgaande is het belangrijk dat wij rechtstreekse aanstellingen hebben bij geldverstrekkers. Een voordeel omdat franchisenemers hierdoor niet te maken krijgen met kosten voor serviceproviders. Wat betreft de afdracht durf ik te stellen dat wij tot de laagste behoren onder de A-merken.’
Naast het voorgaande is het belangrijk dat wij rechtstreekse aanstellingen hebben bij geldverstrekkers. Een voordeel omdat franchisenemers hierdoor niet te maken krijgen met kosten voor serviceproviders. Wat betreft de afdracht durf ik te stellen dat wij tot de laagste behoren onder de A-merken.’
Wat zijn belangrijke thema's waar CMIS zich momenteel mee bezighoudt?
‘IT is een belangrijke pijler waarin veel geïnvesteerd wordt. Denk aan het verder ontwikkelen van het CRM-systeem waar franchisenemers gebruik van kunnen maken. Daarnaast willen we actief beheer meer centraal gaan stellen. Over de exacte manier waarop, wordt nog nagedacht. Verder spelen we met tooling, informatie en producten in op belangrijke maatschappelijke thema’s. Voorbeelden zijn verduurzaming en mogelijkheden voor ouderen. Meer op productniveau speelt verbreding een rol. Veel van onze kantoren richten zich specifiek op hypotheekproducten. Toch kan het aanbieden van schadeproducten, kredieten en wellicht ook hulp bij de belastingaangifte een relevante toevoeging zijn.’
Wat zijn momenteel de uitdagingen in deze markt?
‘Er zijn zeker uitdagingen. Wat wellicht gek klinkt in een markt waar advieskantoren overlopen van het werk. Dit is meteen een valkuil. Er is een enorm tekort aan adviseurs. Veel van onze kantoren zoeken nieuwe medewerkers maar kunnen die lastig vinden. Daarbij gaat het niet alleen om adviseurs, ook binnendienstmedewerkers zijn schaars. Over de hele linie zien we dat adviseurs op leeftijd gaan uitstromen, terwijl er een beperkte aanwas van jongeren tegenover staat.’
Een andere uitdaging blijft de waardeperceptie van gedegen financieel advies. Consumenten zien niet altijd de toegevoegde waarde hiervan. Het wordt al snel teruggebracht tot het simpelweg regelen van de hypotheek. Een misvatting, zeker als je bedenkt dat zaken rond pensioen en vermogens opbouw een steeds meer individuele aanpak vereisen.‘
Een andere uitdaging blijft de waardeperceptie van gedegen financieel advies. Consumenten zien niet altijd de toegevoegde waarde hiervan. Het wordt al snel teruggebracht tot het simpelweg regelen van de hypotheek. Een misvatting, zeker als je bedenkt dat zaken rond pensioen en vermogens opbouw een steeds meer individuele aanpak vereisen.‘
Hoe zie je de toekomst van franchisers?
‘Die zie ik rooskleurig tegemoet. Het belang van financieel advies neemt naar mijn mening alleen maar toe in de toekomst. Alles wordt flexibeler en individueler. Als consument moet je bovendien steeds meer zaken zelf regelen. Bijvoorbeeld rond pensioenen, arbeidsongeschiktheid en flexcontracten. Als straks de fiscaliteit van de hypotheek af gaat, zal financiële planning een nog grotere rol krijgen. Voor ons liggen daar mooie kansen. Advieskantoren kunnen met full franchise sneller reageren op veranderingen in de markt en profiteren van de schaalgrootte. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de inspanningen om te voldoen aan alle (Europese) regels. Veel kantoren kost dat erg veel moeite.’
Welke rol is hier voor Centraal Beheer weggelegd?
‘Centraal Beheer vind ik een sterk consumentenmerk en een zeer gewaardeerde businesspartner. Merkbaar is dat ze actiever worden in de markt en voor de toekomst verwacht ik er veel van, zeker met Achmea als achterliggende partij. De hypotheken van Centraal Beheer hebben moderne en gunstige voorwaarden die aansluiten bij een grote groep consumenten. Naast rente zie je dat geldverstrekkers scherp concurreren op acceptatiebeleid, productvoorwaarden en tegenwoordig op de midoffice. Voor geldverstrekkers is het best lastig om zich hierin te onderscheiden. Centraal Beheer lukt dat prima.’
Wat is jullie ervaring met Centraal Beheer?
‘In de samenwerking met Centraal Beheer waardeer ik de open en constructieve communicatie. Dat verloopt al jaren prima met Centraal Beheer. Samenwerken gaat verder dan het alleen indienen van aanvragen. Denk naast beheer ook aan het starten van pilots voor specifieke doelgroepen of het ontwikkelen van nieuwe producten. Daarin moeten we elkaar de komende jaren wel meer gaan opzoeken, zoals bijvoorbeeld met het delen van leningdata.’
Contact met Centraal Beheer
Wilt u weten wat Centraal Beheer voor uw organisatie kan betekenen? Met ons samenwerken kan op verschillende manieren. Neem gerust contact op met uw account manager. Of volg ons op LinkedIn via Centraal Beheer Adviseurs.
Lees alle nieuwsberichten