Beschrijving
Een Amerikaans stel doet 'Europe in a week' en ze arriveren in Amsterdam. Uiteraard behoort een bezoek aan De Dam tot hun snelle kennismaking met de toeristische attracties van onze hoofdstad. Ze leggen hun belevenissen vast met de videocamera en doen live verslag van de dingen die ze meemaken. Ze kijken hun ogen uit als op De Dam een langharige man zijn yogakunsten vertoont. Vol bewondering slaan ze de man gade. Verbazing bekruipt hen echter als de man in zijn beknelde situatie verrast wordt.
Achtergrond commercial: De film 'Straatartiest' is een unieke productie in vergelijking met de andere films van de 'Even Apeldoorn bellen' Studios. De film werd in 2002 volledig door de mensen van het reclamebureau zelf gemaakt. Het reclamebureau nam de gehele productie voor haar rekening, dus niet alleen de technische kant. Medewerkers van het bureau kropen in de huid van een acteur. Deze low budget film bewijst dat geld niet altijd bepalend is voor de kwaliteit van een film.
De film is opgenomen op De Dam in Amsterdam. Tijdens de opnames kwamen er niet alleen veel duiven op de set af, maar ook mensen die zich afvroegen wat er toch allemaal aan de hand was op De Dam. Er waren zelfs omstanders die geschokt reageerden toen ze de jongen zagen wegrennen met de cassetterecorder onder zijn arm.