Schade auto herstellen

Deze schadeherstellers helpen je snel weer verder

Snel de weg op na autoschade of weer lekker kunnen wonen na schade aan je huis. Lees hoe we samen met ons netwerk van meer dan 1.000 schadeherstellers elke dag voor je klaar staan. Schadeherstellers Huub Munsterhuis en Edward Reinderts geven een kijkje onder de motorkap.

17 dec 2024
Ben je klant bij Centraal Beheer? En heb je schade aan je huis door bijvoorbeeld inbraak, lekkage of brand? Dan kan het zomaar zijn dat je Huub of een van zijn collega’s van schadehersteller Oude Wolbers treft. Van een kleine lekkage tot een compleet uitgebrande woning. Bij Oude Wolbers zorgen ze ervoor dat het weer in orde komt. Het is afwisselend en uitdagend werk volgens Huub: ‘Vooral na een storm is het alle hens aan dek. En loopt het ook storm bij ons, met wel 500 meldingen in een week. Gelukkig kunnen we dan mensen snel verder helpen met hun schade. Het fijne aan samenwerken met Centraal Beheer is dat we toestemming hebben om tot een zekere hoogte zelf te beslissen hoe we de schade oplossen. Hierdoor kunnen we snel schakelen. Ook hebben we een groot netwerk met partners. Zo kunnen we snel vakmensen achter elkaar inplannen. En weet de klant weet waar hij aan toe is.’ 

De klant helemaal ontzorgen

Ook bij ABS autoherstel zit het ontzorgen van de klant in het dna. Edward Reinderts: ‘Van deukjes tot complete reparatie, klanten van Centraal Beheer kunnen voor autoschade bij ons terecht. Het ontzorgen van de klant nemen we heel letterlijk. Dus als een klant schade meldt, regelen wij alles. We nemen het contact met de verzekeraar en de experts over. We zorgen voor de betalingen en regelen vervangend vervoer. Ondertussen houden we je op de hoogte van wat er gebeurt. Als je de auto weer komt ophalen, laten we zien wat we gedaan hebben. Je auto is gewassen en van binnen schoongemaakt. Je krijgt je auto weer spic en span terug, zonder schade.

Bij schade komt heel wat gevoel kijken, wij zijn er dan voor de klant.
Huub

Persoonlijk en betrokken

Beide schadeherstellers houden, net als de medewerkers van Centraal Beheer, van persoonlijk contact. Huub vertelt: ‘Na een melding bellen wij binnen een half uur met de klant. Meestal is de klant dan volledig verrast en horen we: “Bellen jullie nu al? Wat snel!” De collega die de klant voor het eerst aan de telefoon heeft, bezoekt de klant ook. Dat persoonlijke is heel fijn, want bij schade komt soms best wat gevoel kijken. Denk aan brand of inbraak, dat zijn heftige gebeurtenissen. Ik zeg dan altijd tegen onze jongens: “Drink maar een kop koffie extra met de klant”. We hebben begrip voor de situatie van de klant. Sommige gebeurtenissen blijven ons echt bij. Zoals de windhoos 2 jaar geleden in Leersum. Het leek wel een oorlogsgebied. Het is hartverwarmend om te zien hoe buurtbewoners elkaar dan helpen.’ Ook Edward praat graag over de persoonlijke kant van het vak. ‘Klanten zijn vaak geschrokken van de schade. Ze hebben hard gewerkt voor een auto of ervoor gespaard. Dan is het belangrijk om tijd te nemen voor het verhaal van de klant.'

Slimme oplossingen

Bij het schadeherstel komt heel wat kennis en kunde kijken. Huub: ‘Laatst belden mensen over bruine vlekken op het plafond. De lekkage kwam van de badkamer boven. Een leiding achter het tegelwerk was gesprongen. Dan moeten we deze opsporen. We kunnen klanten vaak blij maken met slimme oplossingen. Soms moet je een hele badkamer openbreken om een lekkage te herstellen. Dat brengt een hoop stof en smeer met zich mee. Daar zit je als klant natuurlijk niet op te wachten. We konden in dit voorbeeld mooi een bypass maken door de waterleiding af te koppelen. Je hoort klanten dan ook zeggen: zo fijn dat niet alles opengehakt hoeft te worden!’ Ook bij Edward is er veel kennis in huis: ‘Auto’s worden steeds specialistischer, met meer technische snufjes. Je kunt niet meer zeggen als een auto met schade binnenkomt: ik begin gewoon. Je moet je goed voorbereiden en weten wat je doet. En je moet de juiste onderdelen hebben.’ 
We kunnen klanten vaak blij maken met slimme oplossingen.
Edward Reinderts

Duurzaam schadeherstel

Duurzaamheid speelt bij het schadeherstel een steeds grotere rol. Huub: ‘We kijken altijd hoe we duurzaam kunnen herstellen. Bijvoorbeeld door materialen te hergebruiken en niet zomaar alles klakkeloos weg te gooien. Vroeger ging een heel kozijn weg bij schade. Nu herstellen we vaak alleen het onderdeel dat stuk is. Verder werken we met duurzaam hout uit Scandinavië in plaats van tropenhout. Ook bij Edward werken ze graag duurzaam. ‘We werken met luchtdrogende lak. Hierdoor kunnen we de auto’s bij lagere temperatuur spuiten. En verbruiken we minder gas.’

Tevreden klanten

Beide schadeherstellers worden blij van tevreden klanten en kennen een hoge klanttevredenheid. Om de kwaliteit in de gaten te houden, vraagt Centraal Beheer klanten na een schade altijd naar hun ervaringen. En die zijn vaak goed. ‘Tja, je levert je auto in de kreukels in en je krijgt hem glimmend weer terug. Dan doe je het al gauw goed, hè’, lacht Edward. Maar niet alleen een mooi resultaat telt. Klanten willen graag snel geholpen worden. Edward: ‘Ik vind het een mooie uitdaging om klanten snel weer op weg te helpen. Denk aan de zomerperiode. Je hebt een vakantie naar Spanje geboekt, maar voordat je gaat krijg je schade. Dan wil je natuurlijk niet dat je auto pas over 6 weken klaar is. We doen er alles aan om te zorgen dat jij binnen 1 week weer lekker met je auto weg kan.’ Ook Huub ziet graag tevreden klanten. Al moet hij soms wel uitleggen aan mensen dat ze alleen de plek met schade herstellen. En niet de hele woning sauzen. Maar is de vakman voor zijn vertrek vergeten de trap te stofzuigen? Of is de klus niet naar wens gegaan? ‘Dan lost hij dat meteen op’, vertelt Huub.