Verlies of diefstal van uw mobiele telefoon

Verlies of diefstal van uw telefoon. Tegenwoordig staat ons hele leven op onze telefoon: foto's, social media, persoonlijke gegevens en nog veel meer. Zorg ervoor dat niemand zomaar bij uw persoonlijke gegevens kan.
8 jul 2020 2 minuten

Verander uw wachtwoorden

U heeft vast wel allerlei apps op uw telefoon staan. Bijvoorbeeld socialmedia-apps of de apps van uw bank en verzekeraar. Wijzig zo snel mogelijk uw wachtwoorden na diefstal of verlies. Zo voorkomt u dat anderen bij uw persoonlijke gegevens kunnen.

Aangifte bij de politie

De politie maakt na uw aangifte een proces-verbaal. Het proces-verbaal heeft u nodig als u de schade van uw gestolen telefoon meldt bij uw verzekeraar. Geef ook het IMEI-nummer van uw telefoon door. Het IMEI-nummer is een uniek identificatienummer. Hiermee kan de politie uw gestolen telefoon herkennen. Het IMEI-nummer vindt u door *#06# in te toetsen. Dit staat ook op de sticker van de batterij. Schrijf dit nummer dus direct op, zodra u een telefoon koopt.

Bent u verzekerd bij Centraal Beheer? Dan kunt u op verschillende manieren snel en eenvoudig uw schade melden:

Vergrendel altijd uw telefoon

Zorg voor een automatische vergrendeling van uw telefoon. U moet dan een wachtwoord of een persoonlijke code intoetsen voordat u uw telefoon kunt gebruiken. Sommige toestellen werken zelfs met uw vingerafdruk. Op die manier kan niemand anders uw toestel gebruiken. Ook de dief niet.

Anti-diefstalfuncties

De meeste mobiele telefoons hebben een speciale anti-diefstalfunctie. U kunt dit van tevoren eenvoudig instellen via het instellingenmenu. Met de anti-diefstalfunctie kunt u uw telefoon terugvinden, wissen of blokkeren. Blokkeer bij verlies of diefstal direct uw mobiele telefoon.