Noor verloor haar bril

Noor Zwart

Het leven is kort. Dat weet Noor (65) maar al te goed. Zelfs na het overlijden van haar man Bert bekijkt zij het leven van de zonnige kant. Dan is het niet handig als je zonnebril zoekraakt.

Het glas halfvol

Noor barst van de energie! Als verzuimcoördinator op een vmbo-t-school houdt zij zich 4 dagen per week bezig met alles rondom verzuim. Daarnaast past zij 1 dag per week op haar kleinkind. Sinds 4 jaar is Noor weduwe. Heel verdrietig, maar ze zit niet bij de pakken neer. In plaats daarvan pakt ze haar koffers in: “Sinds Berts dood heb ik een ‘heel vervelend’ leven. Ik ga 2 of 3 keer per jaar op vakantie en kom op plekken waar ik normaal nooit zou komen.”

Een luxepositie

Werken op een school heeft voor Noor veel voordelen. Natuurlijk geniet ze van haar baan, maar ook van de vele vakanties en vrije dagen die ze erbij krijgt. Extra mazzel is dat een van haar collega’s haar beste vriendin is. Dat betekent dat ze samen veel vrije tijd hebben. Samen gaan zij een paar keer per jaar op vakantie. “We hebben hartstikke veel lol samen en zo kom je nog eens ergens. De leukste bestemming was IJsland. Het was heel bijzonder en vlak na Berts overlijden. Ook was ik nog niet zo bereisd en vond ik vliegen superspannend.”

Verdriet achterlaten

Toch gebeuren er soms dingen waardoor de vakantie al bijna verpest is voordat hij begint. “De dag voor we naar Kaapverdië gingen moest ik mijn hond laten inslapen. We waren 16 jaar altijd samen. Natuurlijk had ik door mijn verdriet totaal geen zin meer in die stomme vakantie. Maar ik moest toch, want we hadden geboekt en ik ga dan geen nee zeggen.” Gelukkig kon Noor op vakantie alles achter zich laten. “We hebben als 2 ‘ouwe wijven’ aan het zwembad gelegen.”

Zonnebril kwijt

Tussen al het zonnebaden door raakt Noor haar zonnebril kwijt. Balen, maar ze dacht er verder niet meer over na. “Ik geef nooit, nóóit iets op aan de verzekering. Totdat iemand tegen zei dat ik het bij m’n doorlopende reisverzekering kon opgeven. Die heb ik nu omdat ik tegenwoordig zo vaak op vakantie ga.” Dus gaf Noor haar verloren zonnebril toch maar op. “Normaal zou ik dat niet doen, maar hij was nog niet zo oud en toch best duur.”

Online schademelden

Het melden van de schade ging online heel gemakkelijk. Normaal zou ze dat via haar laptop doen, maar die had ze niet mee op vakantie. Dan maar online via de telefoon: “Het was boven verwachting simpel. Ik heb het online ingevuld en een nota van de bril ingestuurd.” Totdat ze een telefoontje kreeg dat zij als een beetje ongemakkelijk ervaarde... “Een mevrouw van Centraal Beheer belde met enkele vragen. Op dat moment was ik ook nog eens op het werk, wat ik dan extra ongemakkelijk vind. Ze vroeg waar ik de bril was verloren, hoe hij eruitzag en of ik aangifte had gedaan.” 

Eind goed, al goed

Uiteindelijk bleken op de nota 2 verschillende producten te staan terwijl het om maar 1 bril ging. “Dat zorgde voor verwarring, dus achteraf snap ik dat ze de vragen stelde. Aan het eind van het gesprek werd me verteld dat Centraal Beheer de aankoopkosten van de bril zou vergoeden. Dat geld had ik heel snel op mijn rekening.” Dat is fijn, want een nieuwe zonnebril kan Noor zeker gebruiken: “In de zomervakantie rijden we met een Fiatje naar Italië. Dan zingen we mee met Paul de Leeuw en Simone Kleinsma.”