De ontwikkelingen in de markt gaan razendsnel. Daarom draait alles bij Centraal Beheer om innovatie. Centraal Beheer gelooft in open innovatie en werkt veel samen met startups om klanten en niet-klanten verder te helpen en ze gemak te bieden. Om zakelijke klanten beter te kunnen adviseren, startte Centraal Beheer Zakelijk samen met startup 24sessions met beeldbellen. Een eenvoudige en veilige manier om videogesprekken te voeren.s.”
Lab55, het innovatielab van Centraal Beheer maakt kennis met 24sessions
Lab55 was onder andere betrokken bij het E-commerce programma van Startupbootcamp. 24sessions was 1 van de startups die het beeldbellen presenteerden. Centraal Beheer en 24sessions besluiten met elkaar samen te werken.
Binnen 1 jaar implementeert 24sessions het beeldbellen bij Centraal Beheer
Veel samenwerkingen tussen een startup een corporate komen niet van de grond. Iedereen die een corporate kent, weet dat het voor een startup moeilijk is een samenwerking met een corporate te starten. 24sessions lukte het. Het beeldbellen is nu zelfs dé methode voor adviseurs binnen Centraal Beheer om zakelijke klanten te spreken! Rutger Teunissen, CEO 24sessions: “De manier waarop Lab55 ons heeft geïntroduceerd bij de juiste personen bij Centraal Beheer is extreem waardevol. Waar je als startup maanden bezig bent met het vinden van 1 relevant contactpersoon, kan een innovatieteam als Lab55 in no-time een workshop opzetten met 20 relevante teams.”
De gouden tips van 24sessions en Lab55 voor een succesvolle samenwerking tussen startup en corporate
- Zorg voor de juiste contactpersonen binnen de corporate
Lab55, het innovatielab van Centraal Beheer, bracht 24sessions in contact met de juiste personen binnen de corporate om een pilot te kunnen doen. En begeleidde 24sessions gedurende het gehele traject..
- Kies zorgvuldig het 1ste project
Er moet een dringende behoefte zijn aan een oplossing. En het project levert snel resultaten op, zodat je als startup de organisatie kan overtuigen om door te pakken. Het team Zakelijk Schade van Centraal Beheer had een dringende behoefte. Persoonlijk contact met de klant is erg belangrijk, maar door onder andere tijdgebrek was dit niet altijd mogelijk. Het team kon wel meer telefoongesprekken houden op een dag. De adviseurs misten alleen de fysieke presentatie van bijvoorbeeld ingewikkelde berekeningen. Het team wilde graag testen wat beeldbellen zou opleveren voor de zakelijke klanten van Centraal Beheer en Centraal Beheer zelf.
- Zorg dat de processen bij de startup en de corporate goed ingeregeld zijn
Vaak gaat een samenwerking mis door processen en protocollen binnen een corporate. De startup moet kunnen aansluiten op deze processen en protocollen. Het helpt als een corporate een ‘light’ protocol heeft, zodat de startup sneller kan starten voor een pilot.
- Laat concreet zien wat voor invloed de propositie heeft voor andere teams
24sessions zorgde ervoor dat de propositie duidelijk was en dat deze ingebed was in de klantreis van de zakelijke klant van Centraal Beheer. 24sessions organiseerde onder andere workshops voor teams met interessante cases. En brainstormde met ze om te bepalen wat voor deze teams zou werken. Het delen van de kennis van 24sessions was heel belangrijk voor de implementatie en uitrol van het beeldbellen. Ook zorgde deze kennis ervoor dat Centraal Beheer de technologie nu optimaal gebruikt.
- Zorg voor de beste gebruikerservaring voor de medewerkers van de corporate
24sessions gaf trainingen aan de adviseurs. De adviseurs leerden bijvoorbeeld gesprekstechnieken en hoe de technologie werkt. Ook kregen de teams extra schermen speciaal voor het beeldbellen.
- Zorg als startup dat je aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoet
Door regelgeving moeten processen binnen een corporate aan strenge veiligheidseisen voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de ISO-certificering. Heb je als startup een ISO-certificering, dan vergemakkelijkt dat het opstarten van de samenwerking.
- Zorg dat je als startup snel je medewerkers kan opschalen
Als de pilot een succes is, zal dit vaak meer werk opleveren. In dit geval zetten meer teams binnen Centraal Beheer beeldbellen in. Hierdoor was er meer ondersteuning nodig. En dus meer medewerkers vanuit 24sessions.
Er ontstaan mooie dingen als je een startup en een corporate samenbrengt
Dat laten Centraal Beheer en 24sessions met deze case zien. Als corporate heeft Centraal Beheer de middelen, de klanten en de processen. Startups hebben de creatieve ideeën, klantfocus en de snelheid om te innoveren.
Heb je vragen?
Of ben je startup en heb je een interessant idee? Stuur dan een mail naar lab55@achmea.nl.