Opsturen van documenten

Lever alle documenten juist en op tijd aan

Centraal Beheer vraagt bij het online afsluiten van de Leef Hypotheek een aantal documenten van u. Welke documenten u moet inleveren staat precies beschreven in het ‘Voorstel met Renteaanbod’. Al die documenten hebben wij nodig om uw hypotheekaanvraag te kunnen beoordelen.
Wij controleren de door u ingevulde gegevens, met de gegevens op de documenten die u aanlevert. Zorg er dus voor dat deze gegevens altijd hetzelfde zijn.

Levert u alle documenten juist en op tijd aan, dan weet u binnen 5 werkdagen al of uw aankoop door kan gaan.
Afhankelijk van uw aanvraag kunnen wij vragen om de volgende documenten:
Wij vragen dit om uw identiteit vast te stellen. Stuur een scan van een geldig paspoort, een geldig Europese identiteitskaart, of een vreemdelingendocument. Maak een duidelijke scan van de volledige voorkant én de volledige achterkant van het paspoort of identiteitskaart. 

Komt u uit Kroatië, dan vragen wij ook een tewerkstellingsvergunning.

Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een EU-lidstaat of van Zwitserland, IJsland, Noorwegen of Liechtenstein. Dan moet u zich legitimeren met:
Wij vragen dit om de maximale hoogte van uw hypotheek te kunnen berekenen. De loonstrook mag niet ouder zijn dan 3 maanden op de datum van het Definitief Aanbod. Op de loonstrook moet uw rekeningnummer zichtbaar zijn. Heeft u meer dan 1 werkgever? Dan heeft u van alle werkgevers een loonstrook nodig.
Wij vragen dit om de maximale hypotheek te berekenen en om vast te stellen dat u voor langere tijd inkomen heeft. De werkgeversverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden op de datum het Definitief Aanbod en moet opgesteld zijn volgens het laatste NHG-model. De werkgeversverklaring is volledig ingevuld. Voor het beoordelen van de hypotheekaanvraag is de werkgeversverklaring leidend. Zorg ervoor dat de gegevens die u invult in de hypotheekaanvraag overeenkomen met deze werkgeversverklaring. Heeft u meer dan 1 werkgever? Lever dan van alle werkgevers een werkgeversverklaring in.

Het UWV verzekeringsbericht

In plaats van een werkgeversverklaring accepteren wij ook het UWV verzekeringsbericht. Deze kunt u downloaden via www.uwv.nl/particulieren/mijnuwv. Op de datum van het Definitief Aanbod mag deze niet ouder zijn dan 3 maanden.
Een kopie van een bankafschrift is altijd nodig. Ook kan het zijn dat u eigen geld nodig heeft om uw hypotheek te kunnen sluiten. U kunt dan met een recent rekeningafschrift laten zien dat u voldoende eigen geld heeft.

U laat ons ook zien waar het geld vandaan komt. Zo weten we zeker dat u het kunt gebruiken voor de hypotheek en voorkomen we fraude.

Geld dat u niet kunt gebruiken voor een hypotheek is bijvoorbeeld: een geleend bedrag dat u binnenkort moet terugbetalen. Een bedrag dat op een rekening staat waar u geen vrije toegang toe heeft. En natuurlijk geld dat uit illegale activiteiten komt.
Als koopprijs van een bestaande woning geldt de koopprijs zonder roerende zaken (losse spullen in de woning). De koopprijs moet blijken uit een koopovereenkomst die is ondertekend door u en door de verkoper.
  • In het taxatierapport moet de marktwaarde vrij van huur en gebruik staan. Gaat u verbouwen en wilt u de waarde na de verbouwing voor uw hypotheekaanvraag gebruiken? Dan moet de marktwaarde na een verbouwing in het taxatierapport staan.
  • Het taxatierapport mag op de datum van het Definitief Aanbod niet ouder zijn dan 6 maanden, gerekend vanaf de waardepeildatum.
  • Het taxatierapport bevat dezelfde gegevens als het laatst uitgegeven model taxatierapport financiering woonruimte, vastgesteld door het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT).
  • Het taxatierapport is uitgebracht door tussenkomst van een gecertificeerd validatie-instituut. De certificering van het validatie-instituut moet zijn geregistreerd bij de NRVT.
  • De taxateur mag niet direct of indirect betrokken zijn bij de koop, verkoop, bemiddeling of financiering via de geldnemer, koper, verkoper, bemiddelaar of Centraal Beheer. En moet lid zijn van NVM, VBO, NVR of VastgoedPro. De taxateur moet ook ingeschreven staan in het register van VastgoedCert, kamer Wonen/MKB of SCVM.
De Centraal Beheer Calcasa Desktop Taxatie®

Soms is een Centraal Beheer Calcasa Desktop Taxatie® voldoende. Zie voor de voorwaarden.
Wilt u geld opnemen voor een verbouwing, dan vragen wij u het formulier ‘Verbouwplan’ in te vullen. Op dit formulier vult u per onderdeel in wat u verwacht uit te geven. Op basis van de waarde van uw woning en uw plannen taxeert de makelaar de waarde van uw woning na verbouwing. Wij gaan ervan uit dat u het geld uitgeeft aan posten die u in uw begroting noemt. Besluit u later iets te wijzigen? Bijvoorbeeld om toch een goedkopere badkamer te installeren? Stuur dan voordat u de plannen uitvoert een wijziging op uw verbouwplan naar ons toe. Wij bekijken of deze wijzigingen invloed hebben op de waarde van uw woning en of eventueel een nieuwe taxatie nodig is. Als wij de wijziging hebben goedgekeurd, kunt u verder met uw verbouwing.

Echtscheidingsbeschikking

Uittreksel uit het register van de burgerlijke stand met daarin de echtscheidingsbeschikking.
Een overlijdens­risico­verzekering is niet verplicht voor de Leef Hypotheek.

Dit is afhankelijk van uw eigen wensen. U kunt hier berekenen of een Overlijdens­risico­verzekering voor u nuttig kan zijn. Een polis meesturen is niet meer nodig.

Heeft u een studieschuld? Dan vragen we daar een schuldoverzicht van de studiefinanciering. Deze vraagt u zelf aan via mijn.duo.nl