Aan de slag met uw bouwdepot
Een betaling is zo geregeld
Wilt u betalingen doen vanuit uw bouwdepot? Stuur uw facturen of kassabonnen digitaal in met de app of via Mijn Centraal Beheer. Wij betalen de facturen met het geld uit uw bouwdepot. U vindt hier een handleiding met alle informatie die u nodig heeft.
Uw 1e facturen insturen
Het duurt ongeveer 8 werkdagen voordat de hypotheek zichtbaar is in de app of in Mijn Centraal Beheer. Vanaf dat moment kunt u de 1e facturen uit het bouwdepot betalen.
In 4 stappen betalen uit uw bouwdepot
Wilt u een factuur of kassabon uit uw bouwdepot betalen? U stuurt de facturen online in via de app of Mijn Centraal Beheer.
Log in op de app of Mijn Centraal Beheer.
Kies in Mijn Hypotheek overzicht voor: Bouwdepot - 'Rekening uit bouwdepot betalen'.
Lees de informatie en kies voor ‘Betaling aanvragen’.
Kies in Mijn Hypotheek overzicht voor: Bouwdepot - 'Rekening uit bouwdepot betalen'.
Lees de informatie en kies voor ‘Betaling aanvragen’.
- Selecteer de juiste rubriek die bij uw factuur hoort.
- Vul het bedrag in en uw eigen betalingskenmerk.
- Selecteer aan wie wij betalen: aan u of een leverancier.
- Upload uw factuur.
- Klopt het overzicht van de betaling? Dan verzendt u de aanvraag.
Kloppen alle gegevens? Dan betalen wij uw factuur of kassabon binnen 6 werkdagen na insturen.
Is uw aanvraag niet compleet? Dan krijgt u van ons bericht in de app of via Mijn Centraal Beheer.
Is uw aanvraag niet compleet? Dan krijgt u van ons bericht in de app of via Mijn Centraal Beheer.
Uw aangevraagde betaling is 2 werkdagen na insturen zichtbaar in de app of Mijn Centraal Beheer.
Ga voor het overzicht naar: Hypotheek - Bekijken - Mijn Hypotheken - Bouwdepot. Zo houdt u gedurende de looptijd inzicht in het saldo in de rubrieken en de betalingen uit uw bouwdepot.
Ga voor het overzicht naar: Hypotheek - Bekijken - Mijn Hypotheken - Bouwdepot. Zo houdt u gedurende de looptijd inzicht in het saldo in de rubrieken en de betalingen uit uw bouwdepot.
Dit moet u weten over de facturen die u instuurt
- Op de factuur staat het adres van het huis dat u gaat (ver)bouwen.
- De factuur is herkenbaar aan een uniek betalingskenmerk.
- Op de factuur staan naam, adres, KVK-, BTW- en bankrekeningnummer van de leverancier.
- De factuurdatum moet na de aanvraagdatum van de hypotheek liggen.
- De werkzaamheden en materialen zijn duidelijk omschreven. Bijvoorbeeld geen ‘materiaal’, maar ‘verf’.
- Heeft u een factuur met bedragen die in verschillende rubrieken vallen? Stuur dan de factuur meerdere keren in: per rubriek met bijbehorend bedrag.
- Staat op de factuur dat de werkzaamheden in de offerte zijn genoemd (‘conform offerte’)? Dan moet u ook de offerte uploaden.
Vraag & antwoord
- Werkzaamheden die niet in het verbouwplan staan
- Aanschaf of huur van gereedschap
- Gordijnen, meubels en decoratie
- Andere zaken die niet verbonden zijn aan het huis (roerende zaken)
- Facturen van leveranciers buiten de eurozone
- Energiebesparende maatregelen die niet op de lijst van NHG staan
U mag facturen insturen van leveranciers uit de eurozone. Wel moet u rekening houden met een paar extra regels.
Op een factuur van een leverancier uit het buitenland moet een internationaal BTW-nummer staan. Deze facturen betaalt u zelf aan uw leverancier. U stuurt ons dan het bewijs dat u betaald heeft. Wij maken het bedrag over op uw bankrekening.
Op een factuur van een leverancier uit het buitenland moet een internationaal BTW-nummer staan. Deze facturen betaalt u zelf aan uw leverancier. U stuurt ons dan het bewijs dat u betaald heeft. Wij maken het bedrag over op uw bankrekening.
Uw bouwdepot is opgebouwd uit diverse rubrieken. Als u facturen naar ons stuurt om te betalen, geeft u bij iedere factuur aan om welke rubriek het gaat. U kunt alleen kiezen uit de rubrieken die u in uw bouwdepot heeft.
De rubrieken die u kunt hebben zijn:
- Volume vergrotend meerwerk
Verbouwingen die vastzitten aan de woning en zorgen voor meer volume in uw woning. Zoals een dakkapel, aan- of opbouw.
- Diverse werkzaamheden
Werkzaamheden die nagelvast zitten aan de woning en de waarde van de woning laten stijgen. Ze zijn niet volume vergrotend en vallen niet onder de erkende energiebesparende maatregelen. Bijvoorbeeld schilderwerk, vernieuwen van badkamer en keuken.
- Energiebesparende Voorzieningen (EBV)
De energiebesparende maatregelen waarmee u uw huis verduurzaamt. Hiervoor heeft u al sinds de hypotheekaanvraag een verbouwplan met kostenspecificatie.
- Energiebespaarbudget (EBB)
De energiebesparende maatregelen waarmee u uw huis verduurzaamt. U bepaalt tijdens de looptijd van het bouwdepot hoe u verduurzaamt. U betaalt met gespecificeerde facturen.
Voor Nieuwbouw zijn er nog 2 aanvullende rubrieken:
- Grond
Voor grond betalen wij bij nieuwbouw eenmalig het bedrag aan de notaris op het moment dat u er heen gaat voor het passeren van de hypotheek.
- Verdeling van termijnen
De betalingstermijnen die u heeft afgesproken met de aannemer. Wij nemen deze over uit de koop-aanneemovereenkomst.
Verduurzamen met uw bouwdepot
Gebruikt u uw bouwdepot om de verduurzaming van uw huis te betalen? Dan ziet u dit terug als Energiebespaarbudget (EBB) of Energiebesparende Voorzieningen (EBV). Wij leggen het verschil en de spelregels uit.
Goed om te weten
Vragen over uw bouwdepot?
Bel gerust ‘Even Apeldoorn’: (055) 579 8100. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. U kunt natuurlijk ook terecht bij uw hypotheekadviseur.