Betalingsachterstand, wat nu?

Hulp in een moeilijke periode

Lukt het niet meer om uw hypotheek te betalen? Dat kan bij iedereen gebeuren. Ook in zo’n moeilijke periode helpen wij u graag. Met begrip voor uw situatie. En met oplossingen die passen bij uw situatie.

Neem zo snel mogelijk contact met ons op

Wij helpen u met het vinden van een oplossing voor uw betalingsachterstand. Hoe eerder u contact opneemt, hoe beter dat lukt.

We nemen dan snel contact met u op.

We begrijpen dat het voor u waarschijnlijk niet makkelijk is om te praten over uw situatie. Daarom is het goed om te weten dat u contact heeft met een medewerker van Centraal Beheer die begrip heeft voor uw situatie. Onze medewerker helpt u graag bij het vinden van een haalbare oplossing.

Veelgestelde vragen

U vindt uw betalingsachterstand in Mijn Centraal Beheer. U kunt het ook aan ons vragen. Telefonisch: (055) 579 5125 of met een e-mail: debiteurenbeheer@centraalbeheer.nl.

Een schuldeiser kan proberen om de schuld te incasseren via beslag op de woning en de woning te laten veilen. Als dat gebeurt, wordt met de opbrengst eerst de hypotheek afgelost zolang er geen kosten zijn van de Vereniging van Eigenaren of zakelijke lasten (Bijv. Waterschap). Deze kosten moeten eerst afbetaald worden. Daarna wordt pas de schuld bij de schuldeiser afgelost.

Blijft er dan nog geld over, dan is dat geld voor u. Maar de opbrengst van een veiling is over het algemeen niet hoog. Vaak niet genoeg om de hypotheek af te lossen. Dan is er ook geen geld over voor de schuldeiser. Neem altijd zo snel mogelijk contact met ons op als er beslag wordt gelegd op uw woning: (055) 579 5125.

Ja, dat is vaak een goede oplossing bij tijdelijke betalingsproblemen. Neem gerust contact met ons op om te overleggen over een passende betalingsregeling.
Bij tijdelijke betalingsproblemen kan uitstel van betaling mogelijk zijn. Neem contact met ons op om te bespreken of dit in uw situatie geldt.
Het kan zijn dat een betalingsregeling toch niet haalbaar blijkt. Neemt u dan direct contact met ons op. We zoeken dan samen een andere oplossing.
Dat hangt af van uw situatie. We streven ernaar haalbare betalingsafspraken met u te maken.
Nationale Hypotheek Garantie (NHG) denkt met u mee en kijkt samen met ons of hoe de hypotheek weer betaalbaar kan worden. NHG biedt ook een ‘Woonlastenfaciliteit’. Dat is een overbruggingslening voor tijdelijke financiële problemen door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, relatiebeëindiging of het overlijden van een partner. Is verkoop van de woning de enige mogelijkheid? En is de opbrengst lager dan de hypotheek? Dan kan NHG, onder voorwaarden, de restschuld kwijtschelden. Kijk voor meer informatie op de website van NHG. Of neem contact met ons op.

Nee. En we leggen ook geen beslag op uw loon. Voorwaarde is wel dat u ons volledig inzicht geeft in uw financiën en dat u zich houdt aan de afspraken die u met ons maakt.
We zoeken eerst naar een manier om de hypotheek voor u betaalbaar te maken. Is het echt niet mogelijk om de betalingsproblemen goed op te lossen? Dan kunnen we met u overleggen over verkoop van de woning.
Nee, we zullen uw huis nooit veilen als u de gemaakte afspraken nakomt en de woning volgens de taxateur en makelaar voor een reële vraagprijs actief te koop staat. Als er geen andere oplossing is dan verkoop van uw woning dan gebeurt dat in overleg met u. Daarbij gaan we ervan uit dat u de woning zelf verkoopt, met hulp van een taxateur en een makelaar. Belangrijk is dat u zich houdt aan de afspraken met ons.
Ja, wij houden daar rekening mee. Daarom is het belangrijk dat u inzicht geeft in uw schulden en uw inkomsten en uitgaven.
Als iemand meer dan 3 maandbedragen achterloopt met hypotheekbetalingen, moeten we dit melden bij het BKR. Als de achterstand is weggewerkt, blijft de melding nog 5 jaar zichtbaar bij het BKR. Dat kan gevolgen hebben als u ergens een krediet aanvraagt.

Wat wij voor u kunnen doen

Alles op een rijtje

We helpen u bij het in kaart brengen van uw financiële situatie. Daarbij gebruiken we een ‘inkomsten/uitgaven-formulier’. Vindt u het lastig om dat in te vullen? Dan krijgt u daar hulp bij.

De beste oplossing

Samen met u bekijken we hoe u de betalingsachterstand kunt inlopen. Welke oplossingen zijn er? Wat past het beste bij uw situatie? Samen komen we eruit.

Goede afspraken

Hebben we een oplossing gevonden? Dan maken we daarover afspraken. En we houden contact. Zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden.