De telefoon-truc
U krijgt een telefoontje van een ‘medewerker’ van uw bank. Of van een bekend softwarebedrijf. U hoort een geloofwaardig verhaal. Vaak is er een probleem dat snel moet worden opgelost. De medewerker informeert naar uw rekeningnummer of inloggegevens. Of vraagt u direct in te loggen op een valse website. Een andere truc is dat u uw geld naar een zogenaamde ‘veilige’ rekening moet overmaken.
Tip: Bedrijven vragen nooit naar uw inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Ook vragen ze u nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
De computer-truc
De WhatsApp-truc
“Hoi, ik heb een nieuw nummer, sla deze maar op in je contactenlijst.” De afzender is een vriend of familielid. Soms zelfs compleet met een bekende profielfoto. Daarna komt de vraag om snel geld over te maken. Dit is een truc die de laatste tijd erg vaak voorkomt via WhatsApp.
Tip: Controleer altijd of de afzender nog bereikbaar is op het oude, vertrouwde nummer. Maak nooit zomaar geld over.
De truc om uw geld te stelen
U krijgt een betaalherinnering van een winkel waar u niets heeft gekocht. Of er is een onbekend bedrag afgeschreven van uw betaalrekening. Criminelen gebruiken uw identiteitsgegevens om spullen te kopen of rekeningen te betalen. Welke truc gebruiken ze? Ze stelen of kopiëren uw identiteitsbewijs. Of vinden uw gegevens via hacking of phishing.
Tips:
- Controleer regelmatig uw betaalrekeningen. Ziet u onbekende bedragen? Neem contact op met uw bank of met de verkoper.
- Controleer elke maand uw spaar- en/of beleggingsrekeningen. Neem contact op met uw bank als iets niet klopt.
- Gebruik de KopieID-app van de Rijksoverheid en maak op een veilige manier een kopie van uw identiteitsbewijs.
De QR-code truc
Iemand stuurt u een QR-code en vraagt u deze code te scannen. Bijvoorbeeld met een algemene QR-scanner. Of met de scanner van uw bank of betaaldienst. Dit is een truc die criminelen steeds vaker gebruiken om controles te omzeilen. Zij kunnen op die manier bijvoorbeeld makkelijk toegang krijgen tot uw bankrekening.
Tips:
- Scan geen QR-code die u niet verwacht of waar u niet om vroeg. Uw bank stuurt u alleen QR-codes binnen een veilige klantomgeving, zoals internetbankieren. En ook alleen nadat u daar zelf om vroeg. Bijvoorbeeld als u iets betaalt met iDEAL. Twijfelt u? Neem dan eerst contact op met de organisatie die de QR-code stuurt.
- Kiest u ervoor om de QR-code te scannen? Controleer na de scan dan altijd de website waar u terechtkomt.
Wilt u meer informatie of tips? Kijk op veiligbankieren.nl.