Uw schade beoordelen

Hoe doen wij dat?

Meldt u een schade bij ons? Dan beoordelen wij of de schade verzekerd is. Sommige schademeldingen beoordelen wij automatisch, zonder dat er een mens aan te pas komt. Hoe? Dat vertellen wij u graag.

Soms beoordelen wij uw schademelding automatisch

Heeft u een schade? Dan proberen wij uw schademelding automatisch te verwerken. De schademelding beoordelen wij aan de hand van uw antwoorden op onze vragen, gegevens die wij al van u hebben en onze verzekeringsvoorwaarden. U ziet meteen of wij uw schademelding goedkeuren of afkeuren. Vaak accepteren wij uw schademelding en helpen we u meteen. We kunnen uw schademelding ook afkeuren. U krijgt dan geen vergoeding voor de schade. Soms is het nodig dat 1 van onze medewerkers uw schademelding bekijkt. Hij of zij kan uw schademelding dan goed- of afkeuren.

Deze schades kunnen automatisch beoordeeld worden:

Autoverzekering: eenzijdige schade, ruitschade, stormschade, hagelschade, aanrijding met een dier, vandalisme.

Opstalverzekering: stormschade, hagelschade, glasschade

Inboedelverzekering: val- en stootschade aan mobiele telefoon, stormschade, glasschade

Reisverzekering: val- en stootschade aan mobiele telefoon

Automatische schadebeoordeling, hoe gaat dat?

  1. Er wordt onder andere gekeken wie de schade veroorzaakt heeft, waar het is gebeurd, wat de specificaties van het beschadigde toestel zijn en of herstel mogelijk is.
  2. De mogelijke uitkomsten zijn:
    • De schade wordt goedgekeurd en u wordt automatisch betaald;
    • De schade wordt afgewezen. Bijvoorbeeld omdat u niet de juiste verzekeringsmodule heeft voor de schade;
    • Er wordt een medewerker gevraagd de schade en vervolgstappen te beoordelen.
  3. U ziet het oordeel op het eindscherm na het melden van uw schade. Hier staat wat we betalen, de reden van afwijzing of dat we met uw schade aan de slag gaan. U ziet deze informatie ook terug bij uw schademelding in het schadeoverzicht in Mijn Centraal Beheer of in de app. Wilt u meer uitleg of heeft u meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op.

 

  1. Er wordt onder andere gekeken of de verzekerde de juiste verzekeringsmodule heeft, of de bestuurder een geldig rijbewijs heeft en niet onder invloed was van bijv. alcohol of drugs en om wat voor soort schade het gaat (een- of tweezijdig).
  2. De mogelijke uitkomsten zijn:
    • De schade wordt goedgekeurd en wordt automatisch betaald;
    • De schade wordt afgewezen. Bijvoorbeeld omdat u niet de juiste verzekeringsmodule heeft voor de schade;
    • Er wordt een medewerker gevraagd de schade en vervolgstappen te beoordelen.
  3. Op het eindscherm na het melden van uw schade informeren wij u. Hier staat bijvoorbeeld dat we met uw schade aan de slag gaan of de reden van afwijzing. Ook vertellen we u waar u een schadeherstelbedrijf uit ons netwerk kunt vinden. U ziet deze informatie ook terug bij uw schademelding in het schadeoverzicht in Mijn Centraal Beheer of in de app. Wilt u meer uitleg of heeft u meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op.
  4. Indien sprake is van een bonus/maluskorting
    Als wij betalen voor uw schade, dan kan dat gevolgen hebben voor uw bonus-malus. Bonus betekent korting en malus betekent toeslag. Hoe meer jaren u zonder schade rijdt, hoe hoger de korting die u krijgt. Op deze pagina ziet u wanneer een schade gevolgen heeft voor uw bonus-maluskorting.

 

Laat het ons weten als u het er niet mee eens bent

Bent u het niet eens met de beoordeling van uw schade? Neem dan contact met ons op. U kunt dan uw schade opnieuw laten beoordelen. Bel ons op: (088) 579 8250. Wij zijn er van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 18.00 uur.

Lees meer over hoe wij uw gegevens gebruiken

Wilt u meer weten over welke gegevens wij van u gebruiken? En waarvoor wij uw gegevens gebruiken? Lees dan ons privacy statement.