Schade melden Aansprakelijkheids­verzekering

Dit moet u doen bij schade aan een ander

Heeft u, iemand uit uw gezin of uw huisdier schade veroorzaakt aan anderen of aan de spullen van een ander? Dan kunt u aansprakelijk zijn voor de schade. Wij leggen u uit welke verzekering de schade vergoedt. En hoe u de schade meldt. Zo kunt u snel weer verder.

Wat te doen als u schade veroorzaakt bij een ander:

We snappen dat u zich schuldig voelt als u schade veroorzaakt bij een ander. Toch betekent dit niet altijd dat u ook volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Dit zoeken wij voor u uit. Verzamel dus alle informatie. Is er bijvoorbeeld een dagvaarding of een brief waarin u aansprakelijk gesteld wordt? Stuur dit aan ons door. Is het niet helemaal duidelijk wie de schade veroorzaakte? Bijvoorbeeld iemand uit uw gezin, uw huisdier of een logé? Zoek dat goed uit en laat het ons weten wanneer u de schade meldt.

Is er iemand anders gewond geraakt?
Dan is het belangrijk dat de persoon met letsel de best mogelijke hulp krijgt. Wij snappen dat een ongeluk heel ingrijpend is en invloed heeft op het normale leven. Wij hebben een speciale afdeling die mensen met letsel helpt met hulp en vergoedingen om hun leven weer op te pakken. Onze collega’s van Achmea Personenschade nemen contact op met de persoon die gewond is geraakt. Of met de nabestaanden, als het gaat om overlijden.


Aansprakelijkheids­schade meldt u het snelst online of via onze app. U kunt meteen foto’s en bijlagen toevoegen. En u ziet hoe uw schade wordt geregeld. Lekker makkelijk!

Dit heeft u nodig als u de schade meldt:

  • Foto’s van de schade
    Heeft u foto’s van de schade? Fijn! Zo krijgen we een duidelijk beeld van de schade. U mag ook omschrijven hoe de schade eruit ziet.

  • Gegevens van de andere partij
    We hebben minimaal de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer nodig van degene bij wie u schade veroorzaakte. Daarmee kunnen we de schade met die persoon afhandelen.

  • Omschrijving van wat er is gebeurd
    Omschrijf stap voor stap wat er gebeurde. En geef aan wie wat deed. Hoe ontstond de schade? En waarom vindt u dat u wel of niet aansprakelijk bent voor de schade?

  • Omschrijving van de kosten
    Wat betaalde de andere partij bij de aankoop van het beschadigde item? Is er nog een aankoopbon of ander betaalbewijs? Is reparatie mogelijk en wat zijn daar de verwachte kosten van? Misschien heeft de andere partij ook nog andere kosten gemaakt, zoals ziekenhuiskosten.

Geen zorgen, niet alle gegevens hoeven direct compleet te zijn. Als ons iets niet duidelijk is, zullen we altijd contact met u opnemen.


Schade melden
Wij beoordelen of de schade verzekerd is. En of u wettelijk aansprakelijk bent voor de schade. Is de schade verzekerd en bent u aansprakelijk? Dan nemen we contact op met de ander. En handelen we de schade af. We betalen de kosten dan ook direct aan de ander. U hoeft niets voor te schieten.

Beoordelen wij dat u niet aansprakelijk bent? Dan betalen we de schade niet. Dit laten we ook weten aan de ander. Heeft de ander ook schuld? Dan betalen we een deel van de schade aan de ander.

Welk bedrag betalen wij bij schade?
Dat hangt af van een paar zaken. Soms kunnen spullen gerepareerd worden en betalen wij de reparatiekosten. Soms betalen wij de dagwaarde. Lees meer over de dagwaarde en reparatiekosten. De dagwaarde is het bedrag dat de spullen vlak voor de schade waard waren. Dit bedrag is nodig om gelijkwaardige spullen te kopen. Spullen van dezelfde soort en kwaliteit. Slijtage en ouderdom tellen mee.


Wij beoordelen de schade zo snel mogelijk
In de meeste gevallen krijgt u binnen 48 uur een reactie van ons. Soms hebben wij het druk, dan kan het wat langer duren. Bekijk de reactietermijnen van dit moment.

Bekijk de status van uw schademelding in uw schadeoverzicht. Hier ziet u altijd de laatste stand van zaken.


Naar mijn schadeoverzicht

Tip: check of degene met schade zelf verzekerd is

Heeft degene bij wie u schade veroorzaakte zelf ook een verzekering? Dan kan het voordeliger zijn als hij of zij de schade meldt op de eigen verzekering. Vaak wordt dan namelijk de nieuwwaarde betaald. De aansprakelijkheids­verzekering vergoedt meestal de dagwaarde. En dat bedrag ligt een stuk lager. Het is dus een goed idee om dit even te checken voordat u de schade meldt.

Welke schade is verzekerd met onze Aansprakelijkheids­verzekering?

Schade aan spullen van een ander

Bekijk wat wel en niet verzekerd is. 

Verzekerd

  • Schade aan spullen van iemand anders.
  • Schade aan geleende spullen tot maximaal € 25.000,- per gebeurtenis.
  • Schade door uw huisdier.
  • Schade door uw gebouw.
  • Schade aan een gehuurde vakantiewoning.
  • Schade tijdens logeren of oppassen.
  • Schade tijdens een vriendendienst. Bijvoorbeeld als u een vriend helpt met verhuizen en u breekt een vaas. Tot € 25.000,-.

Niet verzekerd

  • Schade aan uw eigen spullen.
  • Schade aan gehuurde spullen.
  • Schade die u met opzet veroorzaakt.
  • Schade aan een motorrijtuig dat u leent.
  • Schade ontstaan tijdens uitvoering van zakelijke werkzaamheden
  • Schade door uw motorrijtuig. Hiervoor heeft u een verplichte WA-verzekering.
In de voorwaarden leest u precies wat u wel en niet verzekert met onze Aansprakelijkheidsverzekering. Met het informatiedocument kunt u onze Aansprakelijkheidsverzekering makkelijk vergelijken.

Schade aan anderen

Bekijk wat wel en niet verzekerd is. 

Verzekerd

  • Schade aan iemand anders.
  • Schade door uw huisdier.
  • Schade die ontstaat tijdens vrijwilligerswerk.
  • Schade veroorzaakt in het buitenland.

Niet verzekerd

  • Schade die u met opzet veroorzaakt.
  • Schade door uw motorrijtuig. Hiervoor heeft u een verplichte WA-verzekering nodig.
  • Schade die ontstaat tijdens betaald werk.
In de voorwaarden leest u precies wat u wel en niet verzekert met onze Aansprakelijkheidsverzekering. Met het informatiedocument kunt u onze Aansprakelijkheidsverzekering makkelijk vergelijken.

Veelgestelde vragen

Bij onze Aansprakelijkheids­verzekering heeft u geen eigen risico. Eigen risico is een vast bedrag dat u zelf betaalt bij schade.
Schade door uw drone is alleen verzekerd als uw drone gevlogen wordt in de open categorie A1, A2, A3. Houdt u zich niet aan de wetgeving die in de Europese Unie geldt voor recreatief gebruik? Dan bent u niet verzekerd.
Nee, schade aan uw eigen spullen is niet verzekerd. De Aansprakelijkheids­verzekering vergoedt schade die u veroorzaakt aan iemand anders of de spullen van iemand anders.
Ja. Schade die uw huisdier veroorzaakt is standaard meeverzekerd bij onze Aansprakelijkheids­verzekering.
U kunt de verzekering voor uzelf afsluiten, maar ook voor uw gezinsleden. Bijvoorbeeld uw partner en kinderen. Zelfs wanneer kinderen voor hun studie op kamers wonen. Of uw stiefkind of pleegkind dat (vaak) bij u woont.
Ja. Dit doen we om de schade goed te regelen. We vragen ook aan de ander wat er gebeurd is. En of diegene ook vindt dat u aansprakelijk bent. We vragen vaak ook meer informatie over de beschadigde spullen en of reparatie mogelijk is.

Online uw schade melden

Meld uw schade gemakkelijk en snel online. Voeg direct foto's of documenten toe. Het is binnen een paar minuten geregeld.