Wat te doen als u schade veroorzaakt bij een ander:
We snappen dat u zich schuldig voelt als u schade veroorzaakt bij een ander. Toch betekent dit niet altijd dat u ook volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Dit zoeken wij voor u uit. Verzamel dus alle informatie. Is er bijvoorbeeld een dagvaarding of een brief waarin u aansprakelijk gesteld wordt? Stuur dit aan ons door. Is het niet helemaal duidelijk wie de schade veroorzaakte? Bijvoorbeeld iemand uit uw gezin, uw huisdier of een logé? Zoek dat goed uit en laat het ons weten wanneer u de schade meldt.
Is er iemand anders gewond geraakt?
Dan is het belangrijk dat de persoon met letsel de best mogelijke hulp krijgt. Wij snappen dat een ongeluk heel ingrijpend is en invloed heeft op het normale leven. Wij hebben een speciale afdeling die mensen met letsel helpt met hulp en vergoedingen om hun leven weer op te pakken. Onze collega’s van Achmea Personenschade nemen contact op met de persoon die gewond is geraakt. Of met de nabestaanden, als het gaat om overlijden.
Aansprakelijkheidsschade meldt u het snelst online of via onze app. U kunt meteen foto’s en bijlagen toevoegen. En u ziet hoe uw schade wordt geregeld. Lekker makkelijk!
Dit heeft u nodig als u de schade meldt:
- Foto’s van de schade
Heeft u foto’s van de schade? Fijn! Zo krijgen we een duidelijk beeld van de schade. U mag ook omschrijven hoe de schade eruit ziet.
- Gegevens van de andere partij
We hebben minimaal de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer nodig van degene bij wie u schade veroorzaakte. Daarmee kunnen we de schade met die persoon afhandelen.
- Omschrijving van wat er is gebeurd
Omschrijf stap voor stap wat er gebeurde. En geef aan wie wat deed. Hoe ontstond de schade? En waarom vindt u dat u wel of niet aansprakelijk bent voor de schade?
- Omschrijving van de kosten
Wat betaalde de andere partij bij de aankoop van het beschadigde item? Is er nog een aankoopbon of ander betaalbewijs? Is reparatie mogelijk en wat zijn daar de verwachte kosten van? Misschien heeft de andere partij ook nog andere kosten gemaakt, zoals ziekenhuiskosten.
Geen zorgen, niet alle gegevens hoeven direct compleet te zijn. Als ons iets niet duidelijk is, zullen we altijd contact met u opnemen.
Beoordelen wij dat u niet aansprakelijk bent? Dan betalen we de schade niet. Dit laten we ook weten aan de ander. Heeft de ander ook schuld? Dan betalen we een deel van de schade aan de ander.
Welk bedrag betalen wij bij schade?
Dat hangt af van een paar zaken. Soms kunnen spullen gerepareerd worden en betalen wij de reparatiekosten. Soms betalen wij de dagwaarde. Lees meer over de dagwaarde en reparatiekosten. De dagwaarde is het bedrag dat de spullen vlak voor de schade waard waren. Dit bedrag is nodig om gelijkwaardige spullen te kopen. Spullen van dezelfde soort en kwaliteit. Slijtage en ouderdom tellen mee.
Wij beoordelen de schade zo snel mogelijk
In de meeste gevallen krijgt u binnen 48 uur een reactie van ons. Soms hebben wij het druk, dan kan het wat langer duren. Bekijk de reactietermijnen van dit moment.
Bekijk de status van uw schademelding in uw schadeoverzicht. Hier ziet u altijd de laatste stand van zaken.