Natuurlijk vinden wij het heel vervelend als we niet tot een goede oplossing kunnen komen. Komen we er samen niet uit? Dan roept u de hulp in van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het Europees ODR-Platform of van de rechter.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Kifid is een onafhankelijke stichting die consumenten helpt met klachten over een financieel product of financiële dienst. Bent u het niet eens met ons antwoord op uw klacht? Neem dan binnen 3 maanden na ons antwoord contact op met het Kifid. Kijk voor meer informatie en een klachtenformulier op
kifid.nl.
Tuchtraad Financiële Dienstverlening
Als consument kunt u niet rechtstreeks bij de Tuchtraad klagen over de eigen verzekeraar. Tuchtklachten moet u daarom eerst indienen bij het Kifid. Zij sturen de klacht door naar de Tuchtraad. Kijk voor meer informatie hierover op
www.tuchtraadfd.nl.
Europees ODR-Platform
Het ODR-Platform is door de Europese Commissie in het leven geroepen om ontevreden consumenten te helpen. Hier komt geen rechter aan te pas. Kijk op
ec.europa.eu voor meer informatie hierover.
U kunt ook naar de rechter gaan
Als u direct naar de rechter stapt, kiest u ervoor om niet naar Kifid en/of de Tuchtraad te gaan. Let op: U kunt uw klacht daarna niet meer bij het Kifid voorleggen. En als u naar de rechter gaat, kost dat geld. Terwijl bemiddeling door het Kifid veelal gratis is. Op
rechtspraak.nl vindt u hierover meer informatie. Daar leest u onder meer ook bij welke rechtbank u terecht kunt.
Meer weten over klachten?
Kijk dan eens op de speciale website van het Verbond van Verzekeraars:
vanatotzekerheid.nl
Daar staat op alfabetische volgorde alles beschreven rondom verzekeren. Ook over klachten.