Een laadpaal aan huis: 6 tips

Bent u binnenkort de trotse eigenaar van een elektrische auto? Dan denkt u vast ook na over een eigen oplaadpunt. Maar waar moet u allemaal op letten? Met deze 6 tips bent u goed voorbereid.
4 nov 2021

Waar moet je op letten bij een laadpaal aan huis

Als je elektrisch gaat rijden, wil je natuurlijk een eigen laadstation. Zodat je altijd zorgeloos met een volle accu van huis weggaat. Wel zo ideaal. Maar waar zet je de laadpaal het beste neer? Kies je voor een eenvoudige of slimme laadpaal? En wanneer heb je een vergunning nodig? Kortom, waar moet je allemaal op letten bij de aanschaf en installatie van een eigen oplaadpunt? We zetten het graag voor je op een rij.

Een eigen laadpaal? Met deze 6 tips ben je voorbereid

Je kunt je laadstation vastmaken aan je huis (wallbox) of op een laadpaal. Voor het opladen maakt de keuze niet uit. Het hangt meer af van je smaak en de beschikbare ruimte. Maar ook van de lengte van de laadkabel. Die moet lang genoeg zijn om van het laadpunt bij je auto te komen. Ook de plek waar de stekker de auto ingaat, is niet bij elke elektrische auto hetzelfde. En wil je meerdere auto’s opladen met 1 oplader? Zorg dan dat de oplader op een centrale plek staat.
Je hebt een elektrische auto en een parkeerplek voor je huis op de openbare weg. Je wilt je auto vanuit je voortuin of huis opladen. Vraag dan eerst na bij je gemeente of je de laadkabel wel over de stoep mag leggen. In sommige gemeenten is het namelijk verboden en mag het zelfs niet met een anti-struikelmatje er overheen. Soms mag het alleen als er binnen 300 meter geen openbare laadpaal staat. Of alleen als men voldoet aan een aantal eisen. Zoals dat anti-struikelmatje. Oplossingen zijn er ook. Zoals een kabelgoottegel of een ChargeArm. Een soort scharnierende arm aan een paal waarmee de laadkabel door de lucht naar de auto gaat. Maar het beste is om dit vooraf na te vragen bij je gemeente.
Een slimme laadpaal werkt via online software en heeft daardoor allerlei slimme functies. Zo weet een slimme laadpaal wanneer de stroom goedkoper is. Houdt de laadpaal je energieverbruik bij. En het zorgt via een speciale techniek (load balancing) dat er geen stroomuitval is door overbelasting. De laadpaal laadt dan iets minder snel op door rekening te houden met het energieverbruik van je andere apparaten. Voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt. Ook kun je een slimme laadpaal koppelen aan je zonnepanelen. En via een app bijvoorbeeld aangeven dat de laadpaal alleen zonne-energie gebruikt. Zo wordt laden steeds slimmer en voordeliger.
Kies je voor een eigen oplaadpunt? Dan heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadstation altijd werken. Ook als je een stroomstoring in huis hebt. Daarnaast raakt je meterkast niet overbelast. Soms is een netverzwaring van je meterkast ook nodig. Bijvoorbeeld als je meterkast alleen een 1-fase aansluiting heeft en je elektrische auto een 3-fase aansluiting. Met een 3-fase aansluiting laadt je auto sneller op.
Voor het plaatsen van een eigen laadpaal of wallbox heb je geen vergunning of abonnement nodig. Alleen als er gemeentegrond tussen je eigen parkeerplaats en je woning ligt. In dat geval heb je een opbreekvergunning nodig. Heb je geen mogelijkheid om een eigen laadstation te plaatsen? Dan kun je gebruikmaken van een openbare laadpaal bij jou in de buurt. Of een openbare laadpaal aanvragen als er geen in de buurt staat. Let dan wel even op de voorwaarden bij jouw gemeente. Om te laden bij een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig. Hiermee identificeer je je. Als je dit heel vaak doet, is een laadpas met abonnement handig. Je betaalt dan niet elke keer een starttarief.
De kosten van het plaatsen van een oplaadpunt aan huis hangen af van meerdere factoren. Zoals de locatie, installatiekosten en graafwerkzaamheden. En een aanpassing van de meterkast om sneller te kunnen laden. Maar vooral ook het type laadstation. Welk type past bij jouw auto? Kies je voor een laadpaal of de goedkopere wallbox? Wil je 1 of 2 aansluitpunten? En ga je voor het basismodel of toch de slimmere versie? Een slimme laadpaal is duurder om te kopen. Maar door slim te laden tijdens het daltarief, met load balancing en misschien aanwezige zonnepanelen, bespaar je veel energie en kosten.