Controle identiteit en gegevens

Voor uw veiligheid

We controleren altijd de identiteit van onze klanten. Zodat iemand anders niet uw gegevens en producten kan gebruiken of veranderen. Of aan uw geld kan komen.

We controleren uw gegevens als u contact opneemt

Belt of chat u met Centraal Beheer? Dan controleren wij uw gegevens. Wij stellen u een paar vragen die we vergelijken met de gegevens die bij ons bekend zijn. Zo voorkomen we dat iemand anders bijvoorbeeld uw e-mailadres of bankrekening­nummer verandert. Belt u namens iemand anders? Dan vragen wij om een bewijs of machtiging.

We controleren uw rekeningnummer

Criminelen gebruiken soms een rekeningnummer van iemand anders om premie te betalen. Of laten een schadebedrag of uitkering naar hun eigen rekening overmaken. Daarom controleren we of een rekeningnummer ook echt is van degene die het nummer gebruikt.

We controleren uw identiteit bij financiële producten

Als u een financieel product opent of aanpast, dan moeten we volgens de wet uw identiteit controleren. Ook willen wij graag weten met wie wij een overeenkomst aangaan. Daarom vragen we u om uzelf veilig te identificeren met iDIN. Met iDIN logt u in met de veilige en vertrouwde inlogmethode van uw bank. Zo ontvangen wij eenmalig uw persoonsgegevens van uw bank.

Ook bij het uitkeren van geld na een overlijden moeten wij de identiteit van de nabestaanden controleren. Voor deze controle vragen wij u meestal een kopie van uw identiteitsbewijs. Soms is het nodig dat u zich persoonlijk identificeert op een door u gekozen locatie.

We controleren overboekingen en aflossingen

Het is de taak van alle banken om financiële criminaliteit te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan witwassen van geld of financiering van terrorisme. Daarom controleren we overboekingen en aflossingen. Daarbij kan ons een overboeking of aflossing opvallen. Soms vragen we u om informatie over een aflossing op uw hypotheek. Of om informatie over een overboeking naar uw RentePlús Rekening. We vragen dan bijvoorbeeld waar het geld vandaan komt.

We zijn voorzichtig met e‑mail

E-mail kan eenvoudig door criminelen misbruikt worden. Daarom sturen we geen vertrouwelijke gegevens via e-mail. Ook beantwoorden we geen vragen over uw financiële gegevens via e-mail. En veranderen we niet zomaar uw persoonlijke gegevens als iemand dat via e-mail vraagt.

Wanneer wij u vragen om gegevens aan te passen, dan  vragen wij u steeds vaker dit zelf via de app of Mijn Centraal Beheer aan te passen. Navigeer dan zelf naar de website van Centraal Beheer of de app. Klink nooit op een link. Of om ons te bellen, zodat wij direct kunnen controleren of de juiste persoon ons belt.

De meeste berichten over uw spaar, lijfrente- en/of beleggingsrekeningen ontvangt u al via onze app en Mijn Centraal Beheer. Lekker overzichtelijk en veilig! U krijgt een seintje via e‑mailadres. Zo mist u niets.

Soms vragen we u informatie te uploaden

We willen liever niet dat u ons vertrouwelijke informatie via e-mail stuurt. Daarom werken we aan nieuwe mogelijkheden om informatie op een veilige manier naar ons te sturen. Bijvoorbeeld documenten sturen via Mijn Centraal Beheer. Voor een financieel product, zoals uw hypotheek, spaar- of beleggingsrekening regelt u dat al via onze app of Mijn Centraal Beheer.