Commercial Museum (1995)

Even Apeldoorn bellen video

Bekijk de video

Beeld Even Apeldoorn Bellen video

Beschrijving

De tijd van de Amerikaanse presidentsverkiezingen is weer aangebroken. Een museumbezoeker laat zijn oog vallen op een Afrikaanse voodoopop die treffende gelijkenis vertoont met de Amerikaanse president. Er is wat oogcontact over en weer... En per ongeluk stoot hij tegen het voodoopoppetje als hij weg wil lopen. In een onbewaakt ogenblik probeert hij de schade te herstellen, maar daar merkt de echte president blijkbaar ook onmiddellijk de gevolgen van...

Achtergrond commercial: De film Museum wordt in de volksmond ook wel 'Voodoo' genoemd. In 1995 werd de Londense Kunstacademie als Afrikaans museum ingericht. De opnames zijn aangevuld met authentiek filmmateriaal van oud-Amerikaans president Bill Clinton. De film leverde een dreigbrief van het Witte Huis op. In deze brief stond dat de verzekeraar de film direct van de buis moest halen. De chairman van het reclamebureau DDB Worldwide, Keith Reinard, zorgde er daarna persoonlijk voor dat het Witte Huis de film te zien kreeg. Ondanks de goede kritieken, moest de film van het scherm. De film won een Gouden Leeuw in Cannes.