Externe bronnen
Bij het afsluiten van een verzekering of financieel product controleren wij uw gegevens bij externe bronnen.
Externe Verwijzingsapplicatie (EVA)
Als financiële dienstverlener doen we ons uiterste best om fraude te voorkomen. Dit zijn we ook verplicht vanuit wet- en regelgeving. Daarom toetsen we een aanvraag voor een bankproduct ook in het fraudepreventiesysteem van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN). Dit is de Externe Verwijzingsapplicatie (EVA), een databank met informatie vanuit de aangesloten financiële instellingen in Nederland. Deze wordt beschikbaar gesteld door de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Wanneer iemand eerder heeft gefraudeerd of wanneer een financieel product is geweigerd of opgezegd, dan kan dit hierin zijn opgenomen. Mocht u hierin zijn opgenomen, dan bent u hierover al eerder door de financiële instelling geïnformeerd. Deze informatie helpt ons om te beoordelen of we u een bankproduct kunnen aanbieden. Goed om te weten is dat deze informatie alleen onder zeer strenge voorwaarden wordt gedeeld (Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen).
iDIN
We zijn verplicht om te weten wie bij ons klant is en wordt. Daarom vragen we bij het afsluiten van nieuwe bankproducten of bij het wijzigen van klantgegevens of u wilt inloggen met iDIN. Via deze oplossing kunnen we met uw toestemming benodigde persoonsgegevens vanuit uw huisbank ophalen, zodat we (zeker) weten wie u bent. Om welke persoonsgegevens het gaat, leest u wanneer u bent ingelogd, voordat u toestemming geeft. Wanneer u een bankproduct afsluit via een tussenpersoon, dan voert uw tussenpersoon de verplichte controles uit.
Kamer van Koophandel (KvK)
Het Handelsregister van de KvK is de basisregistratie waarin alle bedrijven en rechtspersonen ingeschreven staan. In het Handelsregister zien wij met wie we te maken hebben, wie mag tekenen namens het bedrijf en of er misschien sprake is van een faillissement. We raadplegen dit register wanneer u een ondernemer bent of wanneer er een onderneming in de aanvraag is opgenomen.
SurePay
Bij het afsluiten van een bankproduct maken we gebruik van een vaste tegenrekening die op uw naam moet staan. Hiermee voorkomen we dat uw geld onbedoeld op een verkeerde rekening terecht komt. Hiervoor maken we gebruik van SurePay. Daarmee controleren we of de tegenrekening die u opgeeft ook echt van u is.
Stichting Centraal Informatiesysteem (CIS)
We zijn vanuit wet- en regelgeving verplicht om, voorafgaand aan het sluiten van een bankproduct en tijdens de looptijd van het product, te controleren of u een Politically Exposed Person (PEP), ofwel Politiek Prominent Persoon bent. Of dat u directe familie bent of dat u een nauwe zakelijke relatie heeft met iemand die een PEP is. Een PEP is iemand die een prominente publieke functie heeft of heeft gehad. Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over prominente publieke functies.
Ook zijn we verplicht om te controleren of u op een (internationale) sanctielijst staat. Wanneer u namens een bedrijf of organisatie optreedt zijn we ook verplicht om te controleren wie Ultimate Beneficial Owner (UBO) van die onderneming is. Dit doen we met behulp van de databank van Stichting Centraal Informatiesysteem (CIS). Mocht u hierin zijn opgenomen, dan kan dit betekenen dat we meer onderzoek moeten doen of zelfs dat u géén bankproduct kunt afsluiten.
Verificatie Identificatie Systeem (VIS)
Ook controleren we bij de aanvraag van een nieuw bankproduct of het gebruikte identiteitsbewijs als ‘gestolen’, ‘vermist’ of ‘ongeldig verklaard’ is opgegeven. Hiervoor gebruiken we het Verificatie Identificatie Systeem (VIS) van het BKR. Dit doen we om identiteitsfraude te voorkomen.
Bureau Krediet Registratie (BKR)
We doen ons uiterste best om te voorkomen dat klanten meer lenen dan ze financieel kunnen dragen, zodat u verantwoord leent. Dit zijn we ook verplicht. Daarom toetsen we bij de aanvraag van een hypotheekproduct in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het BKR of u een betalingsachterstand heeft. Dit doen we niet zomaar. De informatie over andere leningen en betaalinformatie helpt ons om een goed beeld te krijgen van uw financiële situatie.
Calcasa
Wanneer we een hypotheeklening verstrekken, is het voor ons belangrijk om meer informatie over de woning (het onderpand) te ontvangen. Hiervoor gebruiken wij Calcasa, dit is een partij met een database waarin veel woninginformatie beschikbaar is.
Externe Verwijzingsapplicatie (EVA)
Als financiële dienstverlener doen we ons uiterste best om fraude te voorkomen. Dit zijn we ook verplicht vanuit wet- en regelgeving. Daarom toetsen we een aanvraag voor een hypotheekproduct ook in het fraudepreventiesysteem van de Stichting Fraudebestrijding Hypotheken. Dit is de Externe Verwijzingsapplicatie (EVA), een databank met informatie vanuit de aangesloten financiële instellingen in Nederland. Deze wordt beschikbaar gesteld door de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Wanneer iemand eerder heeft gefraudeerd, of wanneer een financieel product is geweigerd of opgezegd, dan kan dit hierin zijn opgenomen. Mocht u hierin zijn opgenomen, dan bent u hierover al eerder door de financiële instelling geïnformeerd. Deze informatie helpt ons om te beoordelen of we u een hypotheekproduct kunnen aanbieden. Goed om te weten is dat deze informatie alleen onder zeer strenge voorwaarden wordt gedeeld (Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen).
Kadaster
Een hypotheek wordt gevestigd op een onderpand (meestal een woning). Om na te gaan of hier al eerder een hypotheek op is gevestigd controleren we het hypotheekregister van het Kadaster (in de Basisregistratie Kadaster). Dit is een register waarin we onder andere kunnen zien of er al een hypotheek op de woning gevestigd is, en of er eventueel beslag is gelegd.
Kamer van Koophandel (KvK)
Het Handelsregister van de KvK is de basisregistratie waarin alle bedrijven en rechtspersonen ingeschreven staan. In het Handelsregister zien wij met wie we te maken hebben, wie mag tekenen namens het bedrijf en of er misschien sprake is van een faillissement. We raadplegen dit register wanneer u een ondernemer bent of wanneer er een onderneming in de hypotheekaanvraag is opgenomen.
Stichting Centraal Informatiesysteem (CIS)
We zijn vanuit wet- en regelgeving verplicht om - voorafgaand aan het sluiten van een hypotheekproduct en tijdens de looptijd van het product - te controleren of u een Politically Exposed Person (PEP), ofwel Politiek Prominent Persoon bent. Of dat u directe familie bent of dat u een nauwe zakelijke relatie heeft met iemand die een PEP is. Een PEP is iemand die een prominente publieke functie heeft of heeft gehad. Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over prominente publieke functies.
Ook zijn we verplicht om te controleren of u op een (internationale) sanctielijst staat. Wanneer u namens een bedrijf of organisatie optreedt zijn we ook verplicht om te controleren wie Ultimate Beneficial Owner (UBO) van die onderneming is. Dit doen we met behulp van de databank van Stichting Centraal Informatiesysteem (CIS). Mocht u hierin zijn opgenomen, dan kan dit betekenen dat we meer onderzoek moeten doen of zelfs dat u géén hypotheekproduct kunt afsluiten.
Verificatie Identificatie Systeem (VIS)
Ook controleren we bij de aanvraag van een nieuw hypotheekproduct of het gebruikte identiteitsbewijs als ‘gestolen’, ‘vermist’ of ‘ongeldig verklaard’ is opgegeven. Hiervoor gebruiken we het Verificatie Identificatie Systeem (VIS) van het BKR. Dit doen we om identiteitsfraude te voorkomen.