De veranderende vraag naar mobiliteit
Een grote behoefte aan snel en makkelijk vervoer
Een gemiddelde auto staat in Nederland 96% van de tijd stilToon Zijlstra, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)
Meer over MaaS
De overheid beschouwt autodelen als een belangrijke manier de CO2-uitstoot terug te dringen. Afgezien van het feit dat autodelen ervoor zorgt dat een auto beter wordt benut, rijden automobilisten die gebruik maken van een deelauto 15 tot 20 procent minder kilometers en stoten 8 tot 13 procent minder CO2 uit in het verkeer, blijkt uit onderzoek van het Plan Bureau Leefomgeving.
De overheid is dan ook een groot voorstander van MaaS. Het Rijk initieerde het afgelopen jaar verschillende MaaS-pilots en maakte hier een aanmoedigingssubsidie van 20 miljoen euro voor vrij. En niet alleen in Nederland worden MaaS-pilots uitgevoerd. Wereldwijd testen landen en steden dit concept. De hoop is dat MaaS het gebruik van de eigen auto terugdringt. Verschillende pilotstudies laten zien dat dit wel degelijk mogelijk is. Zo is ruim 1 op de 5 deelnemers aan een MaaS-pilotstudie in Wenen de eigen auto minder gaan gebruiken na afloop van de pilot.
‘Geen auto van de zaak, maar vervoer van de zaak. Dat is wat medewerkers steeds vaker willen’, vertelt Steven Nelemans, oprichter en ceo van deelauto-platform Amber. ‘Maar één ding is daarbij wel belangrijk. Na grondig marktonderzoek leerden we dat mensen het vooral belangrijk vinden om altijd op pad te kunnen gaan, wanneer zij dat willen. Die garantie biedt een eigen auto hen, en die garantie bieden wij ook.
Dat is de basis van ons businessmodel.’ De vloot van dit bedrijf, dat sinds januari 2018 operationeel is, bestaat uit 100% elektrische BMW i3’s, plus een app waarmee de gebruiker zelf auto’s kan reserveren en deze bij bepaalde hubs kan ophalen. Nelemans: ‘Wij garanderen beschikbaarheid en rijden daarvoor desgewenst zelf de auto’s van de een naar de andere hub. En desnoods regelen we een taxi voor de gebruiker mocht er even geen auto voorhanden zijn. Wij passen ons concept aan aan de wensen van de gebruiker. Het is niet de bedoeling dat deze zijn gedrag aanpast aan ons.’
Duurzaamheid is volgens Nelemans de nummer één reden voor de meeste bedrijven om met Amber in zee te gaan. ‘Bedrijven realiseren zich heel goed dat auto’s onderbenut worden. Aan die efficiencyslag werken ze graag mee.’ Maar het bespaart ook kosten. Nelemans: ‘Om te beginnen heeft een bedrijf minder parkeerplaatsen nodig. Daarnaast weten we dat 10 ‘ambulante’ medewerkers aan slechts één auto genoeg hebben om mobiel te kunnen zijn op momenten dat zij dat wensen. En wie niet rijdt, betaalt niet. Bovendien vermindert het de administratieve rompslomp en reiskostendeclaraties. Ook dat scheelt ondernemers heel wat tijd en geld.’
Het autodeelconcept lijkt aan te slaan. ‘We groeien enorm’, zegt Nelemans. ‘We hebben nu 160 auto’s rijden en 5500 gebruikers. En die aantallen nemen met de dag toe. We hebben ons aanvankelijk gericht op de corporates. Vele daarvan omarmen dit concept. Nu richten we ons ook op de mkb-ondernemer. Want ook bij deze groep valt veel efficiency op het gebied van mobiliteit te behalen.’
Het gebruik van deelauto’s is een voor de hand liggende manier om de benutting van het wagenpark te optimaliseren, maar ondernemers kunnen wat mobiliteit betreft ook de krachten bundelen met andere bedrijven in de regio. Zijlstra: ‘Maak gebruik van elkaars wagenparken zodat de bezetting van de vloot optimaler is.
Maar ook kunnen bedrijven ervoor kiezen om een of meerdere auto’s beschikbaar te stellen voor medewerkers die naar klanten moeten, zodat ze op de fiets of met het OV naar hun werk kunnen komen. Veel medewerkers komen namelijk met de auto naar hun werk omdat ze later die dag nog een afspraak hebben. Door op kantoor vervoer beschikbaar te stellen – bijvoorbeeld in de vorm van deelauto’s – zullen veel meer medewerkers besluiten dat ze zelf geen auto nodig hebben.’
Andere kijk op zakelijke mobiliteit
Zakelijke mobiliteit is de laatste jaren enorm aan het veranderen. Het wordt steeds drukker op de weg. Ook denken we bewust na over duurzaamheid en willen we steeds meer flexibele mobiliteit. Wat betekent dit voor uw bedrijf?
‘Een ondernemer kan door middel van private lease een auto bijvoorbeeld ook zelf inzetten als deelauto’, voegt Karina Buiting-van Bokhorst toe, specialist mobiliteit bij Centraal Beheer. Uiteraard dient de leasemaatschappij dit wel goed te keuren. ‘Het is dan wel ook raadzaam dit via een zakelijke leasemaatschappij te laten lopen, zodat eventuele schades aan de auto gedekt zijn en hier tussen de gebruiker en deler geen discussies over komen.’
De markt voor autoverzekeringen kijkt met een oplettend oog naar de ontwikkelingen rondom MaaS. Veranderingen hangen in de lucht. Buiting: ‘We merken dat deelauto’s steeds populairder worden en dat MaaS-concepten in opkomst zijn. Daarom nemen wij als verzekeraar onze bestaande autoverzekeringen onder de loep. We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheid om straks een persoon in plaats van een voertuig te verzekeren. Dan maakt het wat verzekeringen betreft niet uit of deze elke dag in een andere deelauto stapt.’
Meer weten over mobiliteit in de toekomst?
Deel dit artikel
Ook interessant
Persoonlijk mobiliteitsbudget voor medewerkers
Als zzp’er een auto kopen. Doet u dat zakelijk of privé?
6 vragen aan Jack Zuidweg om uw wagenpark veilig te verduurzamen
Veranderende mobiliteit vraagt om alternatieven en oplossingen
Flexibiliteit en vrije keuze: ook in uw vervoer
De wereld verandert. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. En ook wijzelf veranderen ons gedrag. Een abonnement op muziek of TV kijken zetten we aan en uit wanneer wij dit willen.