Zet uw doelen en activiteiten op een rij
"Veel bedrijven maken elk jaar een nieuw businessplan. Daarmee kijken ze 1 jaar vooruit. Dat is goed om bijvoorbeeld uw budgetten vast te stellen. Maar om werk te maken van groei is een businessplan niet genoeg. Wat u dan nodig heeft is een blauwdruk van uw bedrijf zoals dat er over 5 jaar uitziet", vertelt Ralph van Dam. Als Businesspartner bij Centraal Beheer coacht en inspireert hij ondernemers in het ondernemerschap.
"Welke klanten heeft u over 5 jaar? Welke diensten of producten levert u? En hoeveel mensen werken daar elke dag aan? Misschien zit u dan op een nieuwe locatie. Of zijn er extra locaties bijgekomen. Die blauwdruk legt u naast uw huidige situatie. Zo ziet u welke stappen u moet maken om uw droom te realiseren."
Als ondernemer bent u dan bezig met vragen als:
- Een analyse van de risico’s;
- Een inschatting van de impact van die risico’s;
- Hoeveel risico u bereid bent te nemen;
- Welke activiteiten wil ik dan niet meer doen en waarom niet?