Twee vrouwen kijken in een boek op de werkvloer

"De verzuimverzekering is voor ons een belangrijke verzekering – hierdoor voelen we als bedrijf de rust"

5 jul 2024 4 minuten

Ziekteverzuim heeft altijd impact – op de medewerker, maar ook op een organisatie.

Dat geldt ook voor een financiële dienstverlener in Amsterdam met een klein maar divers team. Hun casemanager van Centraal Beheer, Masila Wirjodinomo, schakelt wachtlijstbemiddeling in. En met succes: binnen een week wordt de medewerker doorverwezen. Peter, de directeur die vanwege de AVG anoniem moet blijven, vertelt: “Zonder snelheid duurt het herstel nog langer”.

Was er een reden om een verzuimverzekering af te sluiten?

Peter: “Als twee mensen ziek zijn, is dat enorm impactvol. Ons team van zestien is heel internationaal en divers, wat het werk enorm interessant en dynamisch maakt. Wij zijn een financiële dienstverlener en beheren vennootschappen voor zowel binnenlandse als buitenlandse cliënten. Maar we doen dit dus met een klein team. Dankzij deze verzekering hebben we de financiële middelen om een interim in te huren als dat nodig is en de continuïteit van onze diensten te waarborgen."

Dat is dan natuurlijk extra belangrijk.

Masila: “Maar sowieso: een zieke medewerker kost gemiddeld honderdvijftig euro per dag. Zonder verzekering gaat dat heel hard." 

Waarom hebben jullie een beroep gedaan op de verzuimverzekering?

Peter: “Een medewerker van ons werd ziek. In 99% van de gevallen wordt iemand binnen een week of twee weer beter. Maar in dit geval niet. Diegene kon niet meer werken en stond op een wachtlijst voor een behandeling. We willen hem zo goed mogelijk ondersteunen. Dan komen er allemaal zaken bij die voor een klein bedrijf lastig zijn. Wij kennen natuurlijk niet alle wegen en regels. Masila, van Centraal Beheer, gelukkig wel.”
Masila: “Daar zijn we voor!”
Masila Wirjodinomo casemanager Centraal Beheer

Hoe heb jij dan geholpen namens Centraal Beheer, Masila?

“Wij nemen altijd contact op met de werkgever en bespreken dan de verzuimmelding. Ik vertelde dat we ook aan wachtlijstbemiddeling doen. Peter had daar wel oren naar. Ik stuurde hem meteen een mail met een aanmeldingsformulier, die hij kon voorleggen aan de medewerker. De medewerker vulde hem vrij vlot in, en dan gaat Zilveren Kruis ermee aan de slag om te kijken of de wachttijd kan worden verkort.”

Maar kan een medewerker dat zelf niet proberen?

Masila: “Meestal heeft dat geen zin. Als een verzekeraar belt, lukt het vaak wel om te versnellen. En dat lukte ook deze keer: de medewerker wordt nu sneller behandeld door het ziekenhuis.”
Een zieke medewerker kost gemiddeld honderdvijftig euro per dag. Ik heb in het begin van mijn carrière ook werkgevers zonder verzekering failliet zien gaan."
Masila Wirjodinomo, Casemanager bij Centraal Beheer

Wat heeft de interventie voor jullie betekend, Peter?

“Dat onze medewerker op tijd de juiste zorg krijgt. In deze fase is dat heel belangrijk. Het geeft hem ook een stukje rust – hij krijgt de ondersteuning die hij nodig heeft. Zonder snelheid duurt het herstel nog langer, simpelweg omdat hij niet de juiste zorg zou krijgen.”

En dat is ook goed voor het bedrijf, natuurlijk.

Peter: “Absoluut. Hij kan sneller re-integreren. Economisch gezien kost het geld als iemand er even niet is. Als iemand sneller herstelt, is dat financieel fijn. Maar onze voornaamste zorg is echt dat iemand beter wordt. Het gaat hier om mensen.”
Masila: “Dat is ook zo leuk aan mijn werk. We bespreken de wetgeving en opties met werkgevers. In deze case met Peter kreeg ik uiteindelijk een bericht van de zorgbemiddelingscoach; dat de wachtlijstbemiddeling is gelukt. Dat mag ik dan doorgeven aan Peter. Het geeft echt een kick als het lukt. Iedereen is hierbij geholpen."

Wat vond je van de wachtlijstbemiddeling en het proces eromheen, Peter?

“Eigenlijk was elk gesprek met Masila heel prettig. Ze heeft ons echt door het proces geleid. Als werkgever wil ik er vooral zijn voor mijn medewerkers, maar ik wil ook voldoen aan alle eisen die daarbij worden gesteld.”

Hebben jullie wel eens eerder een beroep moeten doen op de verzuimverzekering?

Peter: “Wij zitten veel op kantoor, dus we hebben niet veel last van onze rug omdat we gelukkig geen zware dingen moeten tillen. Maar er zijn wel eens muisarmen, of er is druk door deadlines. De verzuimverzekering is voor ons een belangrijke verzekering. Hierdoor voelen we als bedrijf de rust: we kunnen tegenslagen tijdelijk opvangen. En diezelfde rust voelen medewerkers ook, omdat ze geen druk of schuldgevoel ervaren als ze ziek worden.” 
Masila: “Weet je wat ik zo mooi vind? We willen allemaal hetzelfde: dat een medewerker terugkeert op de werkvloer. Dat is voor alle partijen het uitgangspunt.”

En Centraal Beheer heeft dus geholpen met het versnellen van de wachttijd. Was dat een opluchting?

Peter: “Dat was het zeker. Centraal Beheer is een grote organisatie met goede mensen. De uitdaging is soms wel dat niet alle afdelingen even goed met elkaar communiceren. Je moet even je weg vinden binnen de organisatie. Nu ken ik alle loketten en weet ik waar ik moet zijn.”
Masila Wirjodinomo Casemanager Centraal Beheer

Voor kleine bedrijven is verzuim soms lastig. Herken je dat, Masila?

Masila: “Dat snap ik best. Het is niet per se complex, maar je moet wel even weten wat je moet doen. Ik vergelijk het graag met een bakker: een bakker bakt goed brood. Zo goed, dat hij of zij zelfs een medewerker aanneemt om nog meer brood te bakken. Maar die medewerker wordt ziek en heeft een behandeling nodig. De bakker is goed met bloem en water, maar niet met administratie. En als je pech hebt, ben je daar twee jaar aan kwijt én mis je een medewerker. Dan moet je nog harder werken. Een zieke medewerker heeft echt veel impact. Gelukkig ondersteunen wij deze werkgevers zo goed als we kunnen. Met wachtlijstbemiddeling zoals hier, of een andere interventie.”
Peter: “Ik ben blij met Masila, maar ook met Centraal Beheer. We zijn enorm geholpen.”
Masila: “Bedankt, daar ben ik dik tevreden over!”

Welke maatregelen nemen jullie verder om verzuim te voorkomen?

Peter: “Van alles: van verstelbare bureaus tot sporten in ons kantoor. En we doen veel aan opleidingen. Maar het allerbelangrijkste is dat je een leuk team hebt en iedereen met plezier werkt.” 
Masila: “En communicatie is belangrijk. Als het niet goed gaat, maar ook als het wel goed gaat. Vraag gewoon: kan ik nog iets betekenen voor je?” 
Peter: “Helemaal mee eens. We checken vaak in bij onze mensen. Als er dingen spelen, pakken we die serieus aan.” 
Een zieke medewerker heeft echt veel impact. Gelukkig ondersteunen wij deze werkgevers zo goed als we kunnen. Met wachtlijstbemiddeling of een andere interventie.”
Masila Wirjodinomo, Casemanager bij Centraal Beheer

Heb je nog andere tips voor ondernemers, Peter?

“Een verzuimverzekering is van toegevoegde waarde. Zeker voor kleine ondernemingen. Het is een dure verzekering, maar als je ergens tegen aanloopt, heb je het heel snel ‘terugverdiend’. En nog iets: vertrouw elkaar. Stuur aan op output. Dan geef je medewerkers meer rust, en vallen ze minder snel uit. Voor mij is dit de kern van werk: dat je het leuk hebt met elkaar.”

Hoe is het, tot slot, met de medewerker in kwestie?

Peter: “Ik mag daar natuurlijk niet te veel over zeggen, maar het is een moeilijk traject. We hebben het vertrouwen dat het goedkomt. Nu herstelt hij gelukkig sneller dankzij de wachtlijstbemiddeling.” 

Vanwege privacyregels zijn de echte namen van Peter, het bedrijf en de medewerker en het ziektebeeld geanonimiseerd, achtergehouden of aangepast. De echte naam van Peter en het bedrijf zijn bekend bij de redactie.