Tips voor algemene voorwaarden
Met deze tips stelt u goede algemene voorwaarden op. En weet u waar u aan moet denken bij het opstellen van de voorwaarden.
De aansprakelijkheid van uw bedrijf is vastgelegd per wet. Het is niet mogelijk om met voorwaarden alle aansprakelijkheid van u af te schuiven. Houd dus goed in de gaten wat realistisch is voor de prijs van uw product of dienst. Of welke risico’s u niet kunt verzekeren. Bij niet-realistische voorwaarden is de kans klein dat u zich erop kunt beroepen bij conflicten. Check bij uw verzekeraar hoe de aansprakelijkheid is geregeld voor uw branche en specifiek uw bedrijf.
Een klant kan bij een conflict de voorwaarden ongeldig laten verklaren als hij ze niet van tevoren heeft ontvangen. Geef hem daarom de voorwaarden direct bij het aanbod, het liefst persoonlijk. Mocht u het aanbod digitaal doen, stuur de voorwaarden dan ook gelijk mee. Om zeker te zijn dat de klant ze heeft ontvangen, kunt u de voorwaarden via de post nasturen.
Benoem altijd dat er voorwaarden gelden. Het liefste nog vóór het sluiten van een overeenkomst. U kunt bijvoorbeeld een standaardvermelding op uw offertepapier zetten. Zo is het altijd duidelijk dat er voorwaarden gelden.
Het is mogelijk om de branchevoorwaarden over te nemen voor uw bedrijf. Deze zijn al juridisch getoetst en dus veilig om te gebruiken. Kiest u er voor om uw eigen voorwaarden op te stellen? Laat deze dan juridisch toetsen. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.
Ook voor klanten is het handig wanneer een onderneming voorwaarden heeft opgesteld. Bij onduidelijkheden of problemen weten zij wat ze kunnen verwachten, doordat ze kunnen terugvallen op de procedures uit de voorwaarden.