Hij overleefde dankzij zijn creativiteit en een gevulde oorlogskas. Zo kan hij nu weer inzetten op groei en het buitenland.
‘Ik weet het nog als de dag van gisteren’, vertelt Hans Janssen. ‘Ik was onderweg naar een van onze avondseminars met Mark Tigchelaar, een event met 109 deelnemers. Premier Rutte kondigde aan dat alle events met meer dan 100 man verboden waren. We konden meteen inpakken. Ons verdienmodel bestaat er namelijk uit dat we grote groepen mensen bij elkaar brengen. En dus klapte onze business op dat moment ineen. We gingen van honderd naar nul. En dat ging ook wel even duren.’
De grote omschakeling
Voor Hans Janssen was 2020, net zoals voor veel andere ondernemers, het jaar van de grote omschakeling. Als oprichter en directeur van DenkProducties ging het hem de afgelopen jaren juist voor de wind. Zijn bedrijf is op dat moment marktleider in topseminars voor ondernemers en leidinggevenden in Nederland en werkt met Nederlandse topsprekers als Ben Tiggelaar en Remco Claassen. Maar Janssen weet ook internationale grootheden op het podium te krijgen zoals Robert Cialdini, TED-oprichter Chris Anderson en zelfs Barack Obama. Seminars van DenkProducties vallen op door hun provocatieve, frisse onderwerpen en hun belevenisrijke formats. Deelnemers zitten voortdurend op het puntje van hun stoel. Dat is het uitgangspunt. ‘Mensen kopen een kaartje om mijn gedachtenkronkels te mogen beleven’, aldus Janssen. Samen met Ben Tiggelaar bedacht hij onder meer het seminar ‘MBA in één dag’, dat al 14 jaar volle zalen trekt. Door corona ging dit alles in één keer op zwart.
Randje van de afgrond
In 2015 nog balanceerde zijn bedrijf op de rand van de afgrond. Janssen was enkele jaren daarvoor volledig eigenaar geworden van DenkProducties en voelde zich als een jonge god die voor het eerst op kamers ging, zoals hij het zelf verwoordt. ‘Ik liep te hard van stapel en wilde alles tegelijk. En e-modules, én avondcolleges, én dit, én dat. Het liep bijna verkeerd af. Toen heb ik geleerd om te focussen. Om keuzes te maken en datgene dát je doet, heel goed te doen. Ik koos ervoor spraakmakende, tegendraadse seminars te organiseren voor leiders met de allerbeste sprekers. Dat was de niche waar ik me op ging richten. Ook heb ik me toen één ding voorgenomen: “Het gebeurt me nooit meer dat ik me zorgen moet maken of ik mijn leveranciers nog kan betalen.” En dus heb ik vanaf dat moment geld opzijgelegd. Dat was een belangrijke les van die moeilijke periode in 2015.’