Cyber security - cybercrime - Centraal Beheer Zakelijk

Alles over Cybersecurity

Hoe staat het met uw digitale veiligheid?

Bedrijven worden steeds afhankelijker van netwerken, systemen en internet. Digitale veiligheid is daarom belangrijker dan ooit. Lees hier alles over cybercrime en cyber­security. En hoe u uw bedrijf het beste beschermt tegen cyberrisico’s.

Wat is cyber security?

Uw bedrijfssysteem wordt gehackt of de gegevens van uw klanten liggen op straat. Als ondernemer moet u er niet aan denken. Toch krijgt elk jaar ongeveer 50% van de bedrijven met meer dan 10 medewerkers te maken met cyberincidenten (CBS, Cybersecuritymonitor, 2018). Bijvoorbeeld door cybercrime. Hiermee bedoelen we criminaliteit via netwerken, computersystemen of internet. Denk hierbij aan hacking. Of een DDoS aanval. Maar een cyberincident kan ook door uw medewerker worden veroorzaakt. Door het verliezen van een USB stick met klantgegevens. Of door het openen van een link in een phishingmail. Daarnaast kan uw techniek u in de steek laten. Een softwarestoring kan zo een cyberincident tot gevolg hebben. Het wordt steeds belangrijker om uw digitale veiligheid op orde te hebben. De beveiliging van uw computers, data en netwerken noemen we cybersecurity.

Wat zijn cyberrisico’s?

Met het cyberrisico bedoelen we financiële schade door cyberincidenten. Deze kunnen veroorzaakt worden door een menselijke fout, een technisch gebrek of cybercriminaliteit. Hieronder noemen we de grootste risico's voor ondernemers.
Een cyberincident kan systemen sterk vertragen of zelfs stilleggen. Mogelijk kunt u daardoor uw klanten niet meer goed helpen. U loopt hierdoor inkomsten mis terwijl uw kosten doorlopen.
Door een datalek of cyberaanval kunt u waardevolle bedrijfsgegevens verliezen. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens. Door het verlies van deze data kunnen processen verstoord worden en uw bedrijf stil komen te liggen.
Cybercriminelen en onoplettende medewerkers kunnen uw ‘Coca-cola-recept’ bedoeld of onbedoeld naar buiten lekken. Dit kan uw concurrent een oneerlijk voordeel opleveren. En uw marktpositie in gevaar brengen.
Wordt uw dienstverlening verstoord door een cyberaanval of datalek? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor uw imago. Klanten of zakenpartners kunnen het vertrouwen kwijt raken. Dit beschadigt uw bedrijf. Zeker als het incident uitgebreid in de media komt.
Een cyberincident binnen uw bedrijf kan ook bij uw zakenpartners voor schade zorgen. Zij kunnen u daarvoor aansprakelijk stellen.

Wat zijn de meest voorkomende cyberincidenten? 

Cyberrisico's zijn het gevolg van verschillende incidenten. Hieronder noemen we de meest voorkomende incidenten. Vaak komen deze samen voor.

Cyberafpersing

Bij cyberafpersing vragen aanvallers om een geldbedrag in ruil voor het vrijgeven van bestanden of het computersysteem. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van ransomware.

Ransomware

Ransomware is de bekendste vorm van malware. Deze kwaadaardige software versleutelt bedrijfsgegevens zodat ze niet meer leesbaar of bruikbaar zijn. 

Datalekken

De AVG stelt strenge eisen aan de verwerking van persoonsgegevens. Bij verlies, diefstal of onrechtmatige verwerking van deze gegevens spreken we van een datalek. 

Spookfacturen

Spookfacturen zijn facturen voor producten of diensten die nooit geleverd zijn. Vaak komen de facturen van niet-bestaande bedrijven. Het rekeningnummer staat op naam van oplichters. 

Defacing

Bij een defacing-aanval veranderen hackers de inhoud van een webpagina. Ze proberen zo activistische boodschappen te verspreiden of het imago van een bedrijf te beschadigen.

E-fraude

E-fraude is een digitale vorm van fraude waarbij oplichters geld, producten of diensten verkrijgen zonder te betalen of iets terug te doen. Ze gebruiken vaak een valse identiteit om de pakkans te verkleinen.

Dos/DDoS

Een Dos (Denial-of Service) of DDoS (Distributed Denial-of Service) aanval is een cyberaanval waarbij hackers een server overladen met verzoeken. De server raakt hierdoor overbelast en valt uit. 

Identiteitsfraude

Bij identiteitsfraude neemt de aanvaller de identiteit aan van een ander. Bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot gevoelige informatie, om goederen te bestellen zonder te betalen of om iemands reputatie te beschadigen. 

Phishing

Bij phishing probeert een aanvaller gevoelige informatie zoals inloggegevens te verkrijgen. Het slachtoffer wordt door een mail naar een valse website gelokt om in te loggen. De website lijkt vaak op een bekende website.

Spam

Spam is een verzamelnaam voor alle ongewenste e-mail. De verzender probeert vaak iets te verkopen of (inlog) gegevens te verkrijgen. Spam bevat vaak met malware besmette bijlagen of links naar kwaadaardige websites.

Controleer uw cyberveiligheid 

Is uw bedrijf beschermd tegen cyberrisico’s? Vul de checklist in om te zien hoe goed u beveiligd bent. Of download ons e-book Cyber Check en lees welke maatregelen u nog kunt nemen. 

Cyber checklist

E-book Cyber Check

Centraal Beheer deed onderzoek naar de feiten en cijfers over cyberrisico’s voor bedrijven. In dit e-book vindt u tips om de kans op cybercriminaliteit te verkleinen.

Cyber e-book checklist

Cyberchecklist

Met deze checklist controleert u eenvoudig uw ICT-beveiliging. En weet u welke maatregelen u kunt nemen om uw bedrijf tegen risico’s te beschermen.

Cyber Security Assessment

AVG-Checklist

Databeveiliging is een belangrijk thema binnen de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming). Met deze praktische checklist ziet u of u aan de AVG voldoet. 

Onze oplossing

Hacktest online systemen

Krijg inzicht in de veiligheid van uw websites en online systemen met een hacktest. Deze vulnerability scan met expertadvies levert u meer gemoedsrust op.

Waarom Centraal Beheer als uw cyberpartner?

  • Kies zelf de Cyberoplossingen die het beste bij uw bedrijf passen
  • Krijg ondersteuning van experts met jarenlange ervaring op het gebied van cybersecurity
  • Ook als u nog geen klant bij ons bent, kunt u gebruik maken van onze Cyberoplossingen

Ervaring met verzekeringen èn diensten voor ondernemers
Ondernemers helpen doen we al meer dan 100 jaar. Met verzekeringen, maar ook steeds vaker met diensten die ervoor zorgen dat u kunt doen wat u het liefste doet: ondernemen. En dat gebeurt steeds vaker online. Met onze oplossingen helpen we uw cyberrisico's te verkleinen. En zorgen we dat u gewoon door kunt gaan met ondernemen als er toch een keer iets misgaat.