Werk en privé: hoe vindt u de balans?
De privésituatie van uw medewerkers heeft invloed op hun werk. Het vormt hun ambities, vraagt energie en bepaalt voor een groot deel hun geluk. Wat heeft uw werknemer nodig om vitaal te blijven? Dat is voor iedereen anders.
Hebben zij bijvoorbeeld jonge kinderen, of mantelzorgtaken? Ook persoonlijke doelen of vrijwilligerswerk vragen aandacht en tijd. Daar kunt u als werkgever op inspelen, zodat medewerkers prettiger werken en meer energie krijgen om te werken.
Goede gesprekken en flexibiliteit
Zorg dat u medewerkers kent, voordat u gaat werken aan hun balans. Met goede gesprekken en een gezonde dosis flexibiliteit creëert u een werksituatie die goed aansluit bij hun privé-situatie.
Een goede balans tussen werk en privé is noodzakelijk
Er is meer aandacht voor werk en privé, omdat deze steeds meer verweven raken. Door online werken vervaagt de grens tussen ‘aan het werk’ en ‘niet aan het werk’. Het is een strijd om echt te ontspannen. Ondertussen zitten kinderen minder lang op school en ouderen wonen langer thuis. Dit zorgt voor extra verplichtingen voor werkende familieleden.
Als de balans tussen privé en werk niet goed is, lopen medewerkers risico’s. Op korte termijn zult u dit merken aan de energie en motivatie. Op lange termijn kan het zorgen voor burn-outverschijnselen, gezondheidsklachten en uitval. Het is belangrijk om dit te voorkomen.
Andere werkbalans in een andere levensfase
Het organiseren van balans tussen werk en privé is voor iedere levensfase anders. Iedere fase heeft zijn eigen uitdagingen. Uw medewerker wil bijvoorbeeld meer werken om een huis te kunnen kopen. Of juist minder bij het starten van een gezin. Ook een wens om meer van de wereld te zien kan op het werk merkbaar zijn. Hier ligt een mooie uitdaging voor u en uw medewerker: hoe zorgen jullie samen voor de optimale situatie?
Wanneer medewerkers hun balans vinden en bewaren, blijven ze langer in het arbeidsproces. Dat is gunstig en dat wordt ook van deze generatie verwacht. De AOW-leeftijd is hoger geworden en pensioenfondsen hebben het zwaar: er zijn dus ook financiële redenen om werken tot latere leeftijd vol te houden.
Werk aanpassen op de medewerker
Wilt u medewerkers tegemoet komen? Dan wilt u weten wat hun wensen zijn, qua werk én privé. De beste manier om daar achter te komen, is een dialoog aangaan. Persoonlijke gesprekken zijn een optie. U kunt er ook een teambuilding-activiteit van maken.
Gesprekken met medewerkers geven u de input die u nodig heeft. Zij bepalen ook de focus van uw beleid voor de balans tussen werk en privé. Niet elke organisatie heeft dezelfde problematiek, wat dat betreft. Voor iedere organisatie geldt wel: de werk-privé balans verbeteren vraagt om een andere focus.
Focus op output
Er leiden vele wegen naar Rome en er zijn veel manieren om werk gedaan te krijgen. Sommige medewerkers knallen in korte sprints. Anderen werken langere tijd, consequent aan een eindproduct. Het eindresultaat is vrijwel hetzelfde, de methode is compleet anders.
Probeert u iedereen op dezelfde manier te laten werken? Dan loopt u de kans dat mensen hun energie verliezen. Geef medewerkers de ruimte om hun eigen methode te gebruiken. De focus ligt dan op de output in plaats van precieze werktijden en de manier waarop.
Flexibele werktijden om werk en privé in balans te houden
Soms kan een uurtje vroeger of later een groot verschil maken. Bij files bijvoorbeeld of wanneer de kinderen van school gehaald moeten worden. Flexibele werktijden zijn vooral handig wanneer de combinatie van werk en privé stress oplevert.
Geeft u werknemers wat meer ruimte? Dan neemt dit stress weg. Ze houden meer energie over, zijn alerter en zullen zich minder ziekmelden. Uiteraard is er ook een grens aan hoe flexibel u als werkgever kunt zijn. Ga het gesprek aan en zoek samen met uw medewerkers de juiste balans.
Thuiswerken
De overheid adviseerde tijdens de coronapandemie om zoveel mogelijk thuis te werken. Voor veel organisaties was dit nieuw. Thuiswerken betekent veel voor de werkgever. Medewerkers moeten al hun werk thuis kunnen doen. Dat vraagt om de juiste software en beveiliging. Het vraagt ook om vertrouwen. En hoe blijft iedereen betrokken bij de organisatie?
Als manager of werkgever is het normaal al lastig om het overzicht te houden. U kunt op kantoor niet overal tegelijk zijn. En uiteraard is het onmogelijk om te weten wat iedereen op zijn thuiswerkplek doet. Nauwlettend observeren en controleren is voor thuiswerken geen optie. Vertrouwen wel. Als u flexibiliteit geeft en stuurt op resultaat, krijgt u net zoveel werk gedaan. Misschien wel meer. Voor 41% van de medewerkers geldt dat ze thuis productiever zijn.
Thuiswerken faciliteren, hoe?
Zo maakt u thuiswerken makkelijker voor u en uw medewerkers:
-
Ondersteun medewerkers bij het inrichten van hun werkplek thuis;
-
Maak duidelijke afspraken over bereikbaarheid en werktijden;
-
Zorg ervoor dat collega’s elkaar blijven spreken;
-
Zorg voor een dagstart, waarbij iedereen even inlogt en ervaringen kan delen;
-
Plan ook ontspannen activiteiten in, zoals een video-borrel of een pubquiz;
Voor sommige werknemers is thuiswerken geen optie. Hun soort werk is thuis onmogelijk of ze kunnen slecht omgaan met de manier van werken.