Factoren die uw uurtarief bepalen
Hoeveel geld heeft u nodig?
Het is voor u belangrijk dat u kijkt naar wat u nodig heeft om van te leven en hoeveel dagen per week u wilt of kunt werken. Als ondernemer maakt u kosten. Reiskosten, bijvoorbeeld, maar ook de huur van een werkplek en eventueel het betalen van uw personeel. Vergeet bovendien de kosten niet die u maakt voor uw pensioen, zakelijke verzekeringen en de aanschaf van uw inventaris.
Wanneer u als ondernemer niet weet hoeveel geld u nodig heeft, loopt u een risico. Vraagt u een te laag uurtarief, dan lijdt uw bedrijf verlies. Ook een uurtarief dat de kosten precies dekt is niet voldoende. U wilt als ondernemer de ruimte hebben om te investeren in de toekomst of klappen op te vangen als het even tegen zit.
Gaat u uitrekenen hoeveel geld u nodig heeft? Houd dan ook rekening met belasting. Als ZZP’er betaalt u bijvoorbeeld inkomstenbelasting over de winst die u gemaakt heeft met uw bedrijf. Neem deze belasting ook mee bij het berekenen van uw tarief.
Wat doen uw concurrenten?
Concurrentie kan een grote invloed hebben op de prijzen die u kunt vragen. Is er een concurrent die steeds opdrachten krijgt die aan uw neus voorbij gaan? Dan kan de prijs wel eens de beslissende factor zijn. Andersom: als klanten bereid zijn om te betalen voor uw veel duurdere concurrent, is uw dienst misschien wel meer waard dan u denkt.
Soms vindt u het uurtarief van uw concurrenten gewoon op hun website. Op die manier kunt u ook een schatting maken van het aantal uren dat ze aan bepaalde opdrachten besteden. Toch is prijzen achterhalen en vergelijken niet altijd zo eenvoudig. Misschien levert u extra service, die concurrenten niet bieden. Neem prijzen van uw concurrenten niet 1-op-1 over. Maak, voordat u uw prijs bepaalt, een
concurrentieanalyse. Aan de hand daarvan kunt u weloverwogen een concurrerend uurtarief bepalen.
Wat is uw eigen marktwaarde?
Uw persoonlijke marktwaarde beïnvloedt uw uurtarief. Deze marktwaarde bestaat uit uw vaardigheden, kennis en ervaring. Een autoriteit op een bepaald gebied kan een hoger uurtarief vragen dan een starter die net komt kijken. Ook uw ervaring met een bepaald soort opdracht bepaalt uw waarde op de markt. De hoogste uurtarieven kunt u vragen voor specialistisch werk dat weinig andere ondernemers kunnen of mogen doen. Werk dat weinig ervaring of opleiding vereist, heeft vaak een lager uurtarief.