De vergrijzing in Europa speelt ook een rol bij de invoering van PEPP. De PEPP’s moeten staats-, bedrijfs- en nationale persoonlijke pensioenregelingen aanvullen. Europa kent een versnipperde markt voor persoonlijke pensioenen door een lappendeken aan regels. De keuzemogelijkheden voor individueel pensioensparen zijn vaak beperkt.
De vergrijzing in Europa speelt ook een rol bij de invoering van PEPP. De PEPP’s moeten staats-, bedrijfs- en nationale persoonlijke pensioenregelingen aanvullen. Europa kent een versnipperde markt voor persoonlijke pensioenen door een lappendeken aan regels. De keuzemogelijkheden voor individueel pensioensparen zijn vaak beperkt.
Nederland stemde tegen PEPP. De Tweede Kamer vond een tegenstem nodig, omdat PEPP kan leiden tot regels die het Nederlands pensioenstelsel raken en omdat PEPP mogelijk fiscale gevolgen heeft. Het kabinet vindt wel dat een stimulans van pensioensparen in de derde pijler (individueel pensioensparen) voor sommige groepen nodig is. Dan gaat het om zelfstandigen en werknemers die geen pensioen opbouwen in de tweede pijler (aanvullend werkgeverspensioen, de eerste pijler is de AOW).
Uit onderzoek van het CBS (21 november 2018) naar witte vlekken op pensioengebied blijkt dat 13 procent van de 6,6 miljoen werknemers in Nederland geen pensioen opbouwt via de werkgever. Dat komt omdat deze geen pensioen aanbiedt, of omdat ze zelf niet deel willen nemen aan een regeling. Van de werknemers in deze groep met een jaarloon boven het wettelijk minimumloon bouwt maar 5 procent pensioen op via de derde pijler. Volgens het CBS bouwt van alle zelfstandigen zo’n 11 procent pensioen op in de derde pijler.
De PEPP-verordening is op 14 augustus 2019 in werking getreden. De verwachting is dat de eerste PEPP’s over tweeënhalf jaar beschikbaar zijn op de kapitaalmarkt.
Het e-book ‘Wegwijs in arbeidsvoorwaarden’ van Centraal Beheer is onmisbaar voor ondernemers, managers en HR-professionals.
Lees alles over wetten en regels, veelgestelde vragen en slimme tips rondom arbeidsvoorwaarden.