Voor u als ondernemer is belangrijk waarom uw klant niet betaalt. Heeft u bijvoorbeeld bij iemand een gashaard geïnstalleerd? Misschien vindt de klant dat de klus niet goed is afgewerkt. De klant
betwist dan uw factuur. Misschien kunt u de klacht naar tevredenheid verhelpen. Maar u hoeft natuurlijk niet zomaar elke klacht te accepteren. Als de klacht onredelijk is, moet de klant toch betalen.
Betwiste facturen zijn lastiger te incasseren
Een van de meest voorkomende redenen waarom een factuur niet betaald wordt, is
betalingsonmacht van de klant. “Er zijn ook altijd klanten die de noodzaak van op tijd betalen nog niet inzien. In dat geval spreken we van een onbetwiste vordering. Dat verschil is belangrijk wanneer je bijvoorbeeld een incassobureau of advocaat inschakelt om de factuur toch betaald te krijgen. Een onbetwiste factuur verhalen is goedkoper dan een betwiste factuur. Die brengt namelijk meer werkzaamheden met zich mee. Het incassobureau moet immers inhoudelijk met de klant in discussie.”
Het innen van een factuur kan kosten met zich meebrengen
Die kosten worden hoger naarmate uw klant zich meer verzet tegen betaling. “Daarom adviseer ik ondernemers altijd in hun herinneringsbrief al te melden wat de gevolgen zijn als er niet tijdig betaald wordt. Dat er extra kosten in rekening worden gebracht. Vervolgens vermeld je dan in de navolgende aanmaningsbrief specifiek welke
invorderingskosten de klant moet betalen. Zo voorkom je dat het innen van je facturen onbetaalbaar wordt.”