De EU-regelgeving gaat steeds meer van werkgevers vragen op het gebied van duurzaamheid, dus ook duurzaam werkgeverschap. “Bij Achmea zijn collega’s speciaal met dit onderwerp bezig om ervoor te zorgen dat we volgend jaar inzicht kunnen geven in hoe we met duurzaamheid omgaan. Daar komt een enorme hoeveelheid data bij kijken. En bij de ESG-aspecten van je organisatie gaat het dus niet alleen om CO2-uitstoot, maar ook om hoe jij met je mensen omgaat. Als je al die data verzameld hebt, kun je daarmee aan de slag om de score van jouw organisatie op de ‘S’ van sociaal te verbeteren.”
Aan de slag gaan: hoe doe je dat? “Een eenvoudig begin is dat je bijvoorbeeld de ontwikkeling van je personeel en de inspanningen op het gebied van vitaliteit en gezondheid in kaart brengt. Schrijf op wat je nu al doet”, zegt Van Disseldorp.
Wat daarbij helpt, is je voor een groot deel zelf kunt bepalen hoe je precies rapporteert en wat voor jou de pijlers zijn waar je je op richt. Je bepaalt straks zelf de normen, geeft Kok aan. “Je kunt aangeven wat bijvoorbeeld het verzuim is of de medewerkerstevredenheid en daaraan een doelstelling koppelen voor volgend jaar. Zo ben je transparant over je eigen prestaties en geef je inzicht in je eigen ambities.”
Duurzaam werkgeverschap invullen bestaat niet uit een lijst met duizend dingen waar je aan moet voldoen, vervolgt Van Disseldorp: “Begin met het aanpakken van een paar onderwerpen die voor jou het meest logisch zijn. En realiseer je dat sociaal en duurzaam werkgeverschap niet alleen meer gaat over de mensen in je eigen organisatie, maar ook over de mensen in je leveranciersketen en in je directe omgeving. Uiteindelijk gaan die ook veel invloed hebben op jouw bedrijfsvoering.”