'We hebben onszelf regelmatig geen salaris uitgekeerd om ervoor te zorgen dat er wel toiletten werden gebouwd'
Het leven van anderen beter maken, ondernemer Melle Schellekens kreeg het met de paplepel ingegoten. Zijn moeder deed veel voor de ontwikkeling van vrouwenrechten in Afrika, wat hem als puber en jonge ondernemer nog niet zo leek te interesseren. Pas toen hij zelf vader werd besefte hij: als mijn kinderen ook nog prettig op deze planeet willen leven, moet er iets veranderen.
Virgin wc-papier
Dat ‘iets’ werd toiletpapier. De verspilling daarvan had hij ontdekt in de periode dat hij director Food & Beverage was bij een grote hotelketen en bezig was met een duurzaamheidsonderzoek. ‘Elke hotelkamer kreeg bij een gastenwissel een nieuwe rol. Dat zorgde ervoor dat er immens veel halve rollen werden weggegooid.’ Schellekens en zijn compagnon Sander de Klerk waren al jaren ondernemers in de horeca, en met name Schellekens wilde wel eens wat anders. ‘Dan kon ik ook eens met oud en nieuw en kerst bij mijn gezin zijn.’
Ze doken in de wereld van wc-papier en constateerden bovendien dat zo’n 70% virgin en dus niet gerecycled was: er werden bomen voor gekapt, 270.000 per dag om precies te zijn. Dat moet anders kunnen dachten ze. En wat als je daarnaast met de aankoop van duurzaam toiletpapier iets goeds zou doen? ‘We waren geïnspireerd door het merk EARTH Water dat een deel van de opbrengst doneert aan waterputten in Afrika. Door hun water te drinken, help je anderen aan water. Dat concept pasten wij toe op toiletpapier. Maar liefst 2.3 miljard mensen, een derde van de wereldbevolking, heeft geen toegang tot schoon sanitair. Tijdens een reis door Afrika heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe noodzakelijk een oplossing voor dat probleem is. Zo ontstond The Good Roll: ‘jij toiletpapier, zij een toilet.'