Kijk goed naar de lijst met bedrijfsnamen uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Is uw bedrijfsnaam uniek genoeg? Hoe groot is de kans dat klanten uw bedrijf in de war brengen met een ander bedrijf? Houd hierbij ook rekening met de sector waarin het bedrijf actief is. En de locatie. Zoek dit goed uit, zo kunt u mogelijke problemen voorkomen.
Wanneer lijkt een bedrijfsnaam te veel op een andere naam?
Een bedrijfsnaam lijkt teveel op een andere naam wanneer er minieme verschillen zijn tussen de namen en de organisaties opereren in dezelfde regio of in hetzelfde vakgebied. Een paar voorbeelden namen die hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren:
-
Cola Koka (Klinkt te veel als Coca Cola);
-
Albert Heijn (Zelfs als je zelf Albert Heijn heet, mag je deze naam niet gebruiken. Deze is al in gebruik);
-
Zilver Kruis (Lijkt teveel op Zilveren Kruis).
Een bedrijfsnaam bedenken die sterk lijkt op een bestaande naam levert niet alleen verwarring op. Bestaande bedrijfsnamen worden beschermd tegen nieuwe bedrijfsnamen. Een ondoordachte bedrijfsnaam kan voor conflicten of geschillen zorgen met bestaande organisaties.