Waarom is een goede boekhouding belangrijk?
Een nette administratie levert verschillende voordelen op. Dit zijn de twee belangrijkste: (1) U krijgt u via een goede administratie inzicht in uw bedrijf en (2) een goede boekhouding is een eis van de belastingdienst.
1: Goede boekhouding geeft inzicht in uw bedrijf
Een goede (liefst digitale) administratie geeft u direct inzicht in de financiële situatie van uw onderneming. Welke kosten heeft u gemaakt? Welke facturen zijn nog niet betaald? En hoeveel geld heeft u nog om te investeren? Zonder administratie is het antwoord op deze vragen giswerk.
Een paar voorbeelden van waardevolle informatie die u uit de boekhouding kunt halen:
-
De groei van uw omzet ten opzichte van vorige jaren of vorige kwartalen;
-
Wie uw belangrijkste klanten zijn (en of u niet te afhankelijk bent van één klant);
-
De verdeling van het werk door het jaar heen (in welke kwartalen draait u de meeste omzet?);
-
Welke kosten u maakt en waar u eventueel kunt besparen;
-
Een schatting van de winst voor komend jaar;
-
De haalbaarheid van uw huidige uurtarief (Is het aantal uren dat u werkt in verhouding met de winst die het oplevert?).
Misschien neemt u beslissingen liever op basis van uw gevoel. Toch is het goed om uw gevoel te toetsen aan de cijfers. Een up-to-date administratie voorkomt op die manier onaangename verrassingen.
2: Goede boekhouding als eis van de belastingdienst
Op basis van uw boekhouding en administratie doet u uw belastingaangifte. Bij een controle zal De Belastingdienst uw administratie gebruiken. Ze stelt dan ook diverse voorwaarden aan uw administratie, zoals de bewaartermijn van 7 jaar.
U mag zelf weten hoe u uw administratie bijhoudt, maar De Belastingdienst stelt één belangrijke eis: dat u de
vereiste informatie er snel uit kunt halen. Die vereiste informatie is financieel van aard. U bent verplicht om de belastingdienst snel een overzicht te kunnen geven van uitgaande facturen of inkomsten, ontvangen facturen en privégebruik van goederen en diensten.
Lukt dit niet snel genoeg, dan riskeert u een boete van de Belastingdienst. Houd uw administratie dus compleet. Alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of digitaal, horen bij uw administratie. Dus ook kassabonnen en kopieën van verstuurde facturen, ontvangen rekeningen, uitdraaien van uw tankpas, correspondentie en overzichten van uw gereden kilometers.