Social media inzetten voor bedrijven

Social media tips voor (startende) ondernemers

In 2020 besteedt de gemiddelde Nederlander dagelijks meer dan anderhalf uur (98 minuten) aan social media. Via die social media kunnen bedrijven direct communiceren met hun doelgroep. Maar welke platformen kiest u? En hoe krijgt u meer volgers? Volg onze tips. Die zorgen voor de juiste focus en maken social media inzetten voor bedrijven een stuk effectiever.  

Kies de juiste social media kanalen

De vraag voor u als ondernemer is niet: moet ik iets met social media? De vraag is: welke social media kanalen ga ik gebruiken? En die vraag kunt u zichzelf blijven stellen. De online wereld verandert snel. U kunt het beste per periode opnieuw bekijken of de inzet van de gekozen social media nog passen bij uw doelgroep en of ze nog voldoende bereik hebben.

Er zijn verschillende social media die relevant zijn voor bedrijven, met elk hun eigen functionaliteiten en gebruikers. Dit zijn de 6 belangrijkste social media kanalen voor ondernemers. 


Whatsapp is een manier om direct laagdrempelig contact te hebben met klanten. U kunt via een smartphone, of de webversie berichten sturen. Het delen van foto’s, video’s gifs en bestanden is relatief eenvoudig, net als bellen en videobellen. Ook medewerkers communiceren steeds vaker zakelijk via Whatsapp. 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken Whatsapp dagelijks.
Facebook biedt voor de echte ‘social media ondernemer’ verschillende mogelijkheden. U kunt een bedrijfspagina maken en daar volgers verzamelen. Met deze volgers deelt u berichten, of gaat u de dialoog aangaan. Daarnaast is Facebook een commercieel advertentieplatform, waar u heel specifiek kunt selecteren welke doelgroep (gebaseerd op leeftijd, locatie en interesses) uw advertenties te zien krijgt. Met 10,4 miljoen gebruikers is Facebook een populair platform in Nederland. 
YouTube is het videoplatform van Google. Meer dan 9 miljoen Nederlandse gebruikers delen dagelijks video’s over de meest uiteenlopende onderwerpen. Andere gebruikers reageren weer op deze video’s. U kunt als ondernemer via YouTube uw eigen videoboodschap en kennis delen met heel de wereld. Daarnaast zijn er genoeg influencers die zich laten lenen voor product reviews. Het is ook mogelijk om korte advertenties te kopen die voor, na of tijdens video’s worden getoond aan gebruikers. 
Instagram is een platform waar foto’s en video’s centraal staan. Als ondernemer is het een plek om uw bedrijf te profileren. Via het gebruiken van hashtags en het taggen van andere gebruikers kunt u berichten promoten bij een deel van de 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Een Instagram-bedrijfsaccount levert waardevolle data op over de momenten op de dag waarop uw doelgroep het meest actief is. 
LinkedIn is een zakelijk platform met 4,7 miljoen gebruikers. U kunt op LinkedIn een bedrijfspagina aanmaken en een bedrijfsprofiel, zodat medewerkers ook aan kunnen geven dat ze voor uw organisatie werken. Met een betaalde bedrijfsaccount is het mogelijk om via LinkedIn vacatures te verspreiden. Voor u persoonlijk is LinkedIn een digitale vervanger voor visitekaartjes. Via dit kanaal vindt u snel uw contacten terug. Daarnaast is LinkedIn de ideale plek om uw persoonlijke netwerk te onderhouden en uitbreiden.  

Tips social media voor bedrijven

Hieronder vindt u 6 social media tips voor bedrijven.
U heeft mogelijk al een doelgroep bepaald voor uw product of dienst. Is dat niet zo? Dan is het waardevol om via social media op onderzoek uit te gaan. Wat voor volgers hebben uw concurrenten, bijvoorbeeld? En welke leeftijd hebben de mensen waarvoor u een probleem oplost? Deze vragen komen ook aan bod tijdens het maken van een ondernemingsplan. Daarna is de vraag: waar vindt u de doelgroep precies op social media? 
Gelukkig wordt er veel onderzoek gedaan naar social media-gebruikers. Via dit onderzoek kunt u snel achterhalen of een platform vooral jongeren of ouderen aantrekt. Dat is een goed startpunt. Daarna kunt u binnen een platform zoeken naar uw dienst of product. Hiervoor zijn diverse online tools beschikbaar. Via de juiste keywords achterhaalt u de groepen, hashtags en communities waar u de meeste potentiële klanten vindt. Heeft u uw doelgroep gevonden? Laat ze dan niet los! Volg hun activiteiten en speel daar op in met uw eigen posts, likes en comments.
Investeert u tijd en moeite in social media als ondernemer? Zorg dan ook dat u meetbare doelen opstelt. U kunt de effectiviteit van social media op verschillende manieren meten. Bijvoorbeeld via het aantal volgers en likes, maar ook via het aantal bezoekers dat via social media op uw website of webshop terecht komt. Heldere doelen geven ook direct vorm aan de content die u op social media gaat plaatsen.

Een paar voorbeelden social media doelen :
  • Directe verkoop genereren;
  • Uw brand story delen met een specifieke doelgroep;
  • Een extra informatiebron zijn voor kopers van producten;
  • Klanten sneller en laagdrempeliger service verlenen.
Zoek op diverse social media zelf op berichten, groepen of hashtags die gerelateerd zijn aan uw producten of diensten. Er zijn hier handige apps voor, bijvoorbeeld voor Instagram: Tagsforlikes.com. Of zoek op actuele hashtags via top-hashtags.com. Dan weet u waar uw klanten zich bevinden en waar in uw branche veel over wordt gepraat. Dit kan ook ideeën opleveren voor nieuwe diensten of producten.
Content is een verzamelnaam voor alle verschillende soorten media die u op social media plaatst. Bijvoorbeeld video’s, foto’s, tekstberichten of advertenties. Voor al deze content geldt: het kost tijd om ze te maken. En tijd is een schaars goed voor ondernemers. U loopt het risico dat u social media even ‘laat liggen’. Dat is zonde. Voorkom sociale radiostilte met een doordachte content kalender. U maakt een planning aan het begin van de maand, of voor het hele jaar. Bepaald van tevoren waar u over wilt communiceren. Gaat u ieder jaar naar een bepaald event? Neem dit dan op in uw kalender en bedenk wanneer, op welke kanalen en in welke vorm u gaat posten. 
Alleen zenden op social media is niet genoeg. Juist via deze kanalen kunt u de interactie aangaan en inspelen op de wensen en behoeftes van uw doelgroep. U start bijvoorbeeld de interactie met een poll of een prikkelende vraag. Aan de hand van de antwoorden leert u uw doelgroep beter kennen en maakt u uw posts leuker, interessanter en succesvoller. 
Op social media geldt: niet reageren is ook reageren. Zorg dat iemand verantwoordelijk is voor het reageren op volgers die een vraag stellen. Social media gebruikers kunnen op veel verschillende manieren contact zoeken. Via direct messages of in een reactie op één van uw berichten. Zorg dat u deze mogelijkheden kent en dat u tijdig reageert. Dit levert tevreden klanten op. U voorkomt zo ook dat negatieve berichten een eigen leven gaan leiden, zonder dat u het weet. 
Social media en de toepassingen voor bedrijven veranderen constant. Ontwikkelaars voegen nieuwe functionaliteiten toe en gebruikers vinden steeds nieuwe manieren om social media te gebruiken. Zorg dat u zelf op de hoogte blijft van deze ontwikkelingen, of huur een partij in die u op de hoogte houdt. Het is ook de moeite waard om nieuwe platformen te ontdekken, zeker als u de volgers en interacties op uw huidige kanalen ziet teruglopen. De kans is dan groot dat uw doelgroep overstapt naar een ander social media kanaal. Aan u de vraag: gaat u met ze mee, of niet? 

Stem social media af op andere middelen

Heeft u met onze tips social media kanalen gekozen? Stem deze af op de andere middelen die u gebruikt voor uw marketing, zoals uw website. Maar ook ‘ouderwetse’ middelen werken nog steeds heel goed, denk aan een brochure, verpakkingsmateriaal of uw logo op uw pand. Versterk het totaal van uw middelen door te zorgen dat u precies daar bent waar uw doelgroep is: op het internet, op LinkedIn, op een beurs, een netwerkbijeenkomst of op school. Een goede en vooraf samengestelde mix van communicatiemiddelen geeft u duidelijkheid en focus. 

Meer over een eigen bedrijf starten

Social media is voor bedrijven belangrijk, maar een bedrijf start u niet alleen met de juiste communicatiekanalen. Wilt u meer weten over uw eigen bedrijf starten? Bekijk dan ook eens onze pagina checklist bedrijf starten.

Ook interessant voor u om te lezen: