De doelen van ondernemingen lopen erg uiteen. Van snel veel geld verdienen, tot bouwen aan een beter klimaat of een betere maatschappij. Soms hebben ondernemingen deze doelen zelfs allebei. Ook de ambities verschillen erg per ondernemer en onderneming.
Een paar voorbeelden:
-
De grootste aanbieder worden in uw branche;
-
Klanten flexibel en op de beste manier helpen;
-
Innovatieve nieuwe producten maken;
-
Bestaande producten zo goedkoop mogelijk aanbieden.
Naast deze doelen zijn er nog de financiële doelen van de organisatie. Sommige doelen haalt u op de korte termijn, andere op de lange termijn. Het is belangrijk dat u niet alleen de doelen beschrijft, maar ook de manier waarop u die doelen gaat halen.
Gebruik meetbare subdoelen
Voor uw ondernemingsplan is het belangrijk om uw hoofddoel in subdoelen uit te splitsen en meetbaar te maken. Er zijn verschillende methodes om doelen op te stellen. De SMART-methode wordt veel gebruikt. Hiermee formuleert u doelen die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.