Het belang van waarden
Niet langer draait werken om een hoog salaris, een dure auto van de zaak of pensioenopbouw. Een goede beloning blijft belangrijk, maar de nieuwe generaties hechten net zoveel belang aan het vervullen van de persoonlijke waarden. De jongste generaties Y (millennials: geboren tussen 1981 en 1995) en Z (geboren tussen 1996 - 2010) vinden waarden belangrijk zoals vrijheid, flexibiliteit, zelfontplooiing of het opdoen van levenservaring. Aandachtspunt voor jou als werkgever is dus het erkennen van persoonlijke vrijheid en het tonen van vertrouwen in de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers met veel ruimte voor ontwikkeling.
Krappe arbeidsmarkt met veel onzekerheden
In 2023 overheerst het beeld van een steeds krappere arbeidsmarkt in combinatie met veel onzekerheden en veranderingen in de maatschappij en wereld. Organisaties moeten mee in ontwikkelingen zoals verduurzaming, digitalisering en meer inclusie en diversiteit. Je doet er als werkgever dan ook goed aan om je strategie daarop af te stemmen en je medewerkers erin te betrekken. Hierbij hoort een nieuwe invulling van arbeidsvoorwaarden die je meer herkenbaar en dus aantrekkelijker maakt voor talent.